Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mag een (elektrische) snorfiets / ebike worden voorzien van zijwielen en/of omgebouwd naar driewieler?

Vraag gesteld door HerbieVW op 25 augustus 2017

Een oudere dame heeft problemen met haar knieen, waardoor het fietsen haar niet altijd lukt. Ze maakt nu al een aantal jaar naar grote tevredenheid gebruik van een elektrische fiets met 'gashendel', waardoor ze zelf met ondersteuning kan trappen, of volledig elektrisch kan rijden.

Deze fiets (Sachs Bike Electra De Luxe, soort elektrische Spartamet) is officieel een snorfiets, dus maximale snelheid 25 km/h en voorzien van blauw kenteken.

Helaas heeft zij nu sinds enige tijd ook last van evenwichtsproblemen, waardoor het fietsen op deze tweewieler lastig en onveilig geworden is. Hier zoeken we een goede oplossing voor.

Graag willen wij daarom weten, of het toegestaan is om op haar snorfiets zijwielen te monteren. Zie bijvoorbeeld http://jptradingengineering.nl/?page_id=169 en http://www.eerdermetaal.nl/zijwielen_voor_volwassenen_fiets.html.

Een andere optie zou zijn: om laten bouwen naar driewieler, zoals: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/van-twee-naar-driewieler-met-opus-3/

Voor beide mogelijkheden dus dus de vraag, of dit -specifiek voor een dergelijke snorfiets-, wettelijk en verzekeringstechnisch is toegestaan.

Evt. suggesties voor andere oplossingen voor haar probleem zijn ook welkom!

Antwoord van Cathy

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

U vraagt of er zijwielen gemonteerd mogen worden op een snorfiets of dat deze mag worden omgebouwd tot een driewieler.

Een snorfiets valt onder de bromfietsen volgens de regeling voertuigen. Er bestaan bromfietsen met 2,3 en 4 wielen. De bromfiets moet in overeenstemming zijn met de op de voor het voertuig afgegeven kentekencard, dan wel het kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens. Dat wil zeggen dat de snorfiets niet anders mag zijn dan aangegeven in het kentekenregister.

Ik raad u aan contact op te nemen met de RDW voor de aanpassing doen aan de snorfiets. Zij kunnen aangeven of de aanpassing is toegestaan en de snorfiets (na aanpassen) opnieuw keuren. Na de keuring worden de gegevens in het kenteken register aangepast.

Het is verstandig na het aanpassen van de snorfiets de verzekering op de hoogte te stellen. Ondanks dat er sprake blijft van een snorfiets, wordt het voertuig wel breder. Dit kan wellicht een extra risico vormen voor de verzekering. Wilt u zeker weten wat de gevolgen zijn, neem dan vooraf contact op met uw verzekeringsmaatschappij.



***

Reactie van Spartamet:

Inleiding van mijn vraag:
Ik ben vanaf 27 april 2006 in het bezit van een "Spartamet".
Een gewone fiets met een hulpmotortje bevestigd op het achterwiel.
Ik fiets er regelmatig op. Als er een harde wind staat, maak ik gebruik van het hulpmotortje. De Spartamet was niet kentekenplicht. Later moest de Spartamet een blauw kentekenplaat voeren.
Nu heeft de gemeente Amsterdam voor bromfietsen met een blauw kentekenplaat van vóór 2010, verboden om binnen de gemeente grenzen te mogen rijden. Ik kreeg zelfs nog van de RDW bericht dat ik met mijn bromfiets niet binnen de gemeente grenzen mag komen.
Mijn vraag is geldt dit verbod ook als ik gewoon aan het fietsen ben op de Spartamet?



***

Reactie van Cathy Lutgert:

U vraagt of u met uw Spartamet mag fietsen in Amsterdam met uitgeschakelde motor.

U mag niet rijden met uw Spartamet binnen de milieuzone van Amsterdam. Een Spartamet is volgens de wet een snorfiets. De milieuzone in Amsterdam geldt voor alle brom- en snorfietsen van 2010 en ouder. Daarbij maakt het niet uit of de motor is in- of uitgeschakeld.

Er wordt gecontroleerd met camera's. Het is daarop niet te zien of u trapt met of zonder motorondersteuning.

Mogelijk kunt u een ontheffing aanvragen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de gemeente Amsterdam.