Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kan een elektrische fiets op een gewone fietsendrager?

Vraag gesteld door PvanDijk op 19 mei 2016

Deze zomer trekken we er weer met de auto en de fietsen op uit. Nu zijn we van plan twee elektrische fietsen te kopen, maar die zijn met 28 kg per stuk veel zwaarder. Kan ik deze fietsen nog wel vervoeren op een fietsendrager?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Allereerst moet het laadvermogen van de fietsendrager toereikend zijn. Dat verschilt per merk en type drager en staat in de handleiding of op een sticker op de drager vermeld.

Of u de fietsen met uw auto mag vervoeren hangt verder af van de maximale kogeldruk van de auto. Dat is de maximale verticale last op de kogel van de trekhaak. Sinds de opmars van elektrische fietsen is dat begrip een veelbesproken onderwerp. De kogeldruk wordt opgegeven door de fabrikant van de auto en mag niet worden overschreden.

De meeste middenklasse-auto’s hebben een maximum kogeldruk van 75 kg. Vervoer van twee elektrische fietsen is dan geen probleem. Maar kleinere auto’s zitten vaak op 30 tot 50 kg en dat is voor twee elektrische fietsen op de trekhaak ontoereikend, ook als de eventueel demontabele accu van de fiets ín de auto wordt meegenomen. Wij raden het af om over het maximum heen te gaan. Naast de kans op een bekeuring zal de fabrikant zijn redenen hebben de kogeldruk te beperken. Bovendien kunnen verzekeringsmaatschappijen in het geval van ongelukken eventuele schade op jou verhalen. Let daar bij de aankoop van een andere auto dus op. Een alternatief is om fietsen met een aanhangwagentje te vervoeren



***

Reactie van Wimboo:

Sowieso de batterij eraf halen!



***

Reactie van Frans Jessen:

De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg. Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan.
Het is verstandiger om de fietsen te splitsen 1 voor en 1 achter op de caravan.



***

Reactie van Hendrik4:


Om dezelfde redenen hebben wij, mijn vrouw en ik, een
lichte ebike gekocht: 18,8 kg zonder accu van 3, 4 kg. In ons geval 2 ebikes van het , merk Multicycle. Er zijn meer natuurlijk meer merken die
Lichter zijn dan 28 kg



***

Reactie van EmvA:

Allemaal leuk en wel hoe zwaar de fiets ook is, gemiddeld toch ruim 20 kg. ex batterij. Dus hup 2 fietsen er op, echter wat vergeten word is het gewicht van de fietsdrager zelf. Als u in het bezit ben van een Thule fietsendrager moet U niet vergeten dat deze fietsendrager bijna 20 kg. weegt dus totaal 60 kg.
Ik ben in het bezit van een Opel Meriva met een trekhaak die ik kan loskoppelen de Opel daeler kon mij zelfs niet vertellen wat de kogeldruk was van deze trekhaak. Ik gok het er dus maar op.



***

Reactie van Hendrik4:

Klopt, je moet de fietsendrager meewegen. Maar 20 kg is dan wel een heel zware, zelf heb ik een ubler fietsendrager, die weegt 12, 5 kg en is voor ebikes bedoeld.



***

Reactie van asi:

wij hebben fietsen waar de batterij af kan, die doen we altijd in de auto.



***

Reactie van huibert:

Kogeldruk is volgens mij met het zwaartepunt recht boven de kogel, dus zo als bij een aanhanger. Het zwaartepunt van een drager met fietsen steekt (ver) uit naar achter en dan ontstaat een koppel (kracht X arm).Volgens mij moet je dus de afstand bevestigingspunt van trekhaak tot kogel delen op de afstand bevestigingspunt tot zwaartepunt drager met fietsen en de uitkomst vermenigvuldigen met het totaal gewicht en dan is het een totaal ander verhaal.



***

Reactie van huibert:

Volgens mij is kogeldruk de druk verticaal op de kogel gemeten, een fietsendrager steekt uit, het zwaartepunt is dus (ver) achter de kogel en daardoor is sprake van een moment (kracht x arm). Afstand bevestigingspunt trekhaak tot kogel delen op afstand bevestigingspunt tot zwaartepunt drager met fietsen geeft dan volgens mij de factor waarmee het totaal gewicht vermenigvuldigd moet worden. Dan ontstaat een totaal ander verhaal.