Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verplichte afstelbeurt nieuwe fiets na 3 maanden?

Vraag gesteld door Bob Stroomer op 22 februari 2018

Ik ben van plan een nieuwe fiets te kopen van ongeveer 600 euro. De fietsenmaker geeft aan dat de fiets na 3 maanden nagekeken en afgesteld moet worden (versnellingen, remmen, kabels, boutjes, spaken etc). Hij vraagt hier 60 euro voor en zegt dat de garantie vervalt als de fiets niet nagekeken en afgesteld wordt. Ik ben van mening dat ik van een fiets van 600 euro mag verwachten dat deze deugdelijk wordt afgeleverd en als er binnen 3 maanden blijkt dat er iets niet in orde is dit kosteloos hersteld zou moeten worden. Mag de fietsenmaker voor zo'n 'afstelbeurt' een vergoeding vragen? En heeft hij gelijk dat de garantie vervalt als ik de fiets niet binnen 3 maanden laat afstellen?

Antwoord van Lisette

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U vraagt of de ondernemer voor een ‘afstelbeurt’ binnen 3 maanden van aankoop van een nieuwe fiets een vergoeding mag vragen. Tevens vraagt u of het inderdaad klopt dat de garantie vervalt, als u de afstelbeurt niet laat uitvoeren.

Het is lastig uw vragen met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden.

Ik ga ervan uit dat met ‘garantie’ fabrieksgarantie wordt bedoeld. Voor deze garantie mag de fabrikant zijn eigen voorwaarden stellen en bepalen dat de fiets na drie maanden moet worden nagekeken en afgesteld. Laat u dit na, dan kan het inderdaad zo zijn dat u voor de onderdelen die moeten worden nagekeken en afgesteld, geen garantie meer heeft. Wilt u een beroep op de fabrieksgarantie willen doen, dan doet er goed aan de ‘afstelbeurt’ te laten uitvoeren tegen de vermelde kosten.

Naast de fabrieksgarantie heeft u ook wettelijke rechten. De verkoper moet u een deugdelijke fiets leveren, dat wil zeggen een fiets die goed is afgesteld (conformiteitsvereiste). Treedt binnen 6 maanden na de koop een gebrek aan de fiets op, dan heeft u recht op gratis reparatie of vervanging. De verkoper kan bewijzen dat het gebrek is ontstaan door onjuist gebruik of onvoldoende onderhoud. Slaagt de verkoper in dat bewijs, dan zijn de kosten van herstel voor u. Het zou dus kunnen dat de verkoper uw claim op kosteloze reparatie of vervanging afwijst met een beroep op onvoldoende onderhoud.