Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Speed pedelec CVO uitvoering niet in systeem bij RDW

Vraag gesteld door jwfred op 5 juli 2017

Zes weken geleden zijn wij bij het RDW keuringsstation in Nieuwegein langsgeweest voor het aanvragen van een gele kentekenplaat voor onze speed pedelec. Het betreft een Kalkhoff Endeavour speed pedelec met nummer WDN2S4921E1000143 uit 2013/2014. Wij hebben de fiets 2e hands gekocht en het betreffende CVO er netjes bij gekregen. De fiets had nog geen kenteken omdat het een voormalig demo-model betrof. De RDW Nieuwegein heeft de fiets gekeurd maar kon geen kenteken afgeven omdat de betreffende uitvoering niet in hun computer systeem staat. Wij kregen van hun de volgende uitleg:

Typegoedkeur e1*2002/24*0634*00
Variant 3
Uitvoering B : Uitvoering B komt niet voor in onze database. Deze bestaat niet. Alleen uitvoering A1 en A2 komt voor.

Na veel heen en weer mailen en bellen met de RDW Nieuwegein, de importeur (PON) en fabrikant Kalkhoff (Derby Cycle, Duitsland) zijn we compleet vastgelopen. Derby Cycle heeft bevestigd dat het inderdaad een uitvoering B betreft en dat het CVO formulier juist is en wil/kan dus geen ander CVO formulier afgeven. RDW Nieuwegein kan geen kenteken afgeven zolang de juiste uitvoering niet in hun systeem staat en geeft aan dat de fabrikant in 2013 verzuimd heeft de betreffende uitvoering te publiceren in ETR. Fabrikant gevraagd dit alsnog te doen maar dat blijkt ook niet zo makkelijk te gaan.

We hebben al 130 euro aan de RDW betaald voor de keuring en aanvraag maar ervaren weinig medewerking. Hun advies is een andere fiets te kopen maar dat vinden we geen oplossing. Het is een fijne fiets waar we heel blij mee zijn en waar we graag legaal mee willen kunnen fietsen. We weten niet meer wat we nu moeten doen.

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U heeft een Speed Pedelec zonder kenteken gekocht waarvan de typegoedkeuring in ons land niet is geregistreerd.

Daardoor is het voor de RDW niet mogelijk om een kenteken af te geven. Dat is niet te omzeilen, of de fiets zou een individuele typegoedkeuring in Nederland moeten krijgen en het is de vraag of dat gaat lukken. De kosten daarvan zijn echter een hoger dan de aanschafprijs. Als de fabrikant de typegoedkeuring niet kan of wil afhandelen, dan stopt het hier.

U schrijft niet hoe u aan de fiets bent gekomen. Mogelijk had een professionele verkoper u moeten wijzen op het feit dat de speed pedelec niet op kenteken is te zetten. Daar zijn al eens eerder vragen over gesteld, u vindt hier meer over bij www.anwb.nl/experts/Juridisch/vraag/50078ae7-18a0-4a44-9db2-890173dcee65/certificaat-van-overeenstemming-cvo



***

Reactie van jwfred:

We hebben de fiets via marktplaats gekocht. De verkoper had een plausibele verklaring waarom de fiets nog niet eerder op kenteken was gezet, de fiets had ook pas 450 km gereden en was dus nauwelijks gebruikt. We hebben een marktconforme prijs betaald. De verkoper gaf aan dat we met het CVO een kenteken konden aanvragen. Het lijkt me moeilijk aan te tonen dat de verkoper op de hoogte was van het feit dat de aanvraag van een kenteken voor deze fiets niet mogelijk was.

Verder vraag ik me ook af hoe we dit hadden kunnen weten. Ik heb inmiddels het nodige gegoogled maar vind overal dat alleen het CVO vereist is om een kenteken aan te vragen. Nergens staat ook maar vermeld dat er ook als 2e eis geldt dat het type bij de RDW geregistreerd is. We begrijpen dus nog steeds niet waar dit nu precies over gaat. Waarom staan niet alle in de EU goedgekeurde types automatisch in het systeem van de RDW? Op de RDW site staat:

'Een Certificaat van Overeenstemming (CVO) is het 'geboortebewijs' van een voertuig. Met het CVO kunt u aantonen dat het voertuig voldoet aan de gestelde toelatingseisen.'

De fiets voldoet dus aan de toelatingseisen maar kan toch niet toegelaten worden????

Bij informatie over individuele keuringen op de RDW site wordt ook weer verwezen naar de 'normale' procedure indien de fiets over een CVO beschikt. Individuele keuringen zijn alleen voor zelfbouw speed pedelecs en bij import of wijzigingen aan de fiets.

Bovendien staat het type en variant wel geregistreerd bij de RDW alleen de betreffende uitvoering niet. De fabrikant gaf aan dat de uitvoering om een subtiel verschil gaat, bijv. een ander type voorvork.

Iedereen wijst naar elkaar en bovendien krijgen we steeds te horen dat wij dit als particulier niet horen op te lossen. Maar wie dan wel? De oplossing waar de RDW mee komt is een nieuwe fiets kopen. Maar we gaan echt geen zo goed als nieuwe speedpedelec van een paar duizend euro zomaar bij het grofvuil zetten omdat er een lettertje ontbreekt in hun administratieve systemen.

Zijn wij nu de enige die hiermee vastlopen? Ik dacht dat de overheid het gemakkelijk zou maken om deze fietsen van een geel kenteken te voorzien.



***

Reactie van Cathy Lutgert:

U heeft een klacht over de RDW.

Ik raad u aan uw klacht schriftelijk kenbaar te maken bij de RDW. U kunt uw klacht eventueel ook melden bij de Ombudsman. Wellicht zijn hier al meer klachten over binnen gekomen.

Indien uw verkoper een professionele verkoper is geweest kunt u hem ook aanspreken op het feit dat hij een fiets heeft verkocht die niet op kenteken kan worden gezet. Hiervoor kunt u een beroep doen op non-conformiteit.

Meer hier over vindt u op onze pagina klachten na aankoop.



***

Reactie van jwfred:

We zijn zeker niet de enige met dit probleem, zie jullie expert platform. Veel oudere speed pedelecs blijken niet over de juiste papieren te beschikken om een kenteken van de RDW te verkrijgen. Dit heeft ook de RDW bevestigd. De fabrikant van onze speed pedelec (Kalkhoff-Derby Cycle) geeft aan dat het CVO aan de toenmalige eisen voldeed maar nu blijkbaar niet meer en dat ze daar niets aan kunnen/willen doen omdat de Nederlandse overheid de eisen naderhand heeft aangepast. Let wel, het gaat hierbij om een fiets van 2013/2014, dus slechts 3 jaar oud, die aan alle technische eisen voldoet!

Als belangenbehartiger van ons zou ik de ANWB willen vragen dit aan te kaarten bij de overheid. Het lijkt me gewenst dat er een coulance regeling komt voor deze 'oudere' fietsen. Wij willen graag aan de regels voldoen maar zo wordt het ons onmogelijk gemaakt.