Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mag je in Duitsland een fietsdrager met 7-polige stekker, dus geen mistlicht/achteruitrijlicht gebruiken?

Vraag gesteld door gerardslegers op 11 juni 2016

Kom op diverse sites tegenstrijdige info tegen, zou graag definitief antwoord hebben. Mijn auto heeft enkel een 7-polige aansluiting, dus kan geen fietsdrager met mistlamp en achteruitrijlicht aansluiten. Wil graag weten of je ook met een fietsdrager zonder die verlichting mag rijden. 

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Aan een fietsdrager worden andere eisen gesteld dan aan een aanhanger. Het wordt gezien als last.

Volgens artikel 5.18.7 Regeling voertuigen
e. indien de verlichting en retroreflectoren van het voertuig door de lastdrager of de goederen worden afgeschermd, moet de lastdrager aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers, die moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig met inbegrip van de lastdrager. 

Daarom is verlichting met een 7-polige stekker voldoende.

 


***

 

 

 

Reactie van gerardslegers:
Beste Frank,

Dank voor je antwoord, maar je refereert naar artikel 5.18.7 regeling voertuigen, maar dat is denk ik de Nederlandse regelgeving of is dit de Duitse, voor mij is belangrijk te weten of je in Duitsland je fietsen mag vervoeren op een fietsdrager met een 7-polige stekker, waardoor ik geen mistlamp en achteruitrijlamp heb op mijn fietsdrager.

Hoor graag of dit ook voor Duitsland geldt.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Frank Clavaux:
Ik citeer inderdaad de Nederlandse regelgeving.

Want als je in Nederland voldoet aan de uitrustingseisen dan word je in het buitenland ook toegelaten tot het verkeer. Verdrag van Wenen. 

 


***

 

 

 

Reactie van gerardslegers:
Beste Frank,

Hartelijk dank voor je antwoord, dan kan nu de vakantie beginnen>

Mvg Gerard

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Willem_:
Zijn er dan verder geen beperkingen?
Hoe zit het bijvoorbeeld met de maximum snelheid? Je rijdt immers met een wit nummerborden. Dat is volgens mij het teken dat je een aanhanger op de trekhaak hebt en dus een beperktere maximum snelheid.

Veel sites vermelden dat een fietsendrager al dan niet geschikt is voor het buitenland. Zo gauw als het er 1 is voor op de trekhaak, worden ze aangemerkt als "niet geschikt voor buitenland".