Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe is de Bafang middenmoter van Shinga Scamper en hoe is deze fiets te vergelijken met de Flyer Pluto

Vraag gesteld door JePeS op 13 juni 2016

Hoe is de Bafang middenmoter van Shinga Scamper en hoe is deze fiets te vergelijken met de Flyer Pluto. De Pluto van Flyer die veel duurder is?

Antwoord van Hans

Antwoord van Hans

ANWB Expert

U vraagt om een vergelijking tussen de Shinga Scamper en de Flyer Pluto en dan met name het verschil tussen de Bafang middenmotor van de Shinga Scamper en de Panasonic middenmoter van de Flyer.

De Bafang middenmotor staat goed bekend, het is een stille en krachtige motor die vandaag de dag door veel merken wordt gebruikt. Daarnaast biedt Bafang sinds enige tijd ook technische ondersteuning in Nederland.

De Panasonic middenmotor wordt al sinds jaar en dag door Flyer gebruikt en staat te boek als betrouwbaar en krachtig. Zeker in combinatie met de Panasonic accu en de vertrouwde Flyer techniek scoort de motor zeer goed.

De twee e-bikes zijn overigens niet met elkaar te vergelijken, omdat ze in een totaal verschillende prijsklasse vallen. Dit zien we vooral terug in de bouwwijze van het frame, de Flyer is veel stijver, plus het gebruik van de diverse onderdelen. Alle waar naar zijn geld!

 


***

 

 

 

Reactie van Ton e-fiets specialist:

 

 

Flyer gebruikt steeds meer de Bosch motoren, echter mag Bosch geen Panasonic cellen gebruiken in de batterij, omdat ze op de motor concurrenten zijn. de Bosch batterij heeft LG cellen, dit zijn Koreaanse batterijen en iets voordeliger in te kopen dan de Panasonic cellen, maar zeker niet slecht.
De prijs van een Bafang geïntegreerde midden motor is gelijk aan de prijs van een Bosch, Panasonic is iets goedkoper. Ze rijden eigenlijk allemaal goed, en zitten in de top van het midden motor aanbod. De Bosch maakt wel meer geluid, en de Bafang is krachtiger.
Het prijs verschil zit niet in het frame, want een aluminium, ongepolijst frame kost gemiddeld 50USD (zonder lak). Wanneer je het laat polijsten en evt een iets dikker aluminium gebruikt, dan komt er 10USD bij....dit zijn niet de belangrijkste kosten voor het maken van een fiets. het belangrijkste verschil zit in het merk en de verkoop kanalen. Met name de retail maakt "bekende" merk fietsen nogal duur (de Nederlandse fietsenmaker rekent nog steeds met 32,5% marge, ook al is de consumenten prijs 3.500euro... de BTW is ook een percentage, en dat maakt de prijs ook hoger.
Uiteraard zitten er nog verschillen in:
Type banden, soort versnellingen, etc.... en soort batterij. De laatste is zeer bepalend, want dat is de nummer 2 inkoop na de midden motor.

Wellicht helpt u dit verder