Brinckers e-bike: Brinckers Bretagne M8 Lage Instap

Vraag gesteld door Abramientje op 01 mei 2017

Wij overwegen aanschaf e-bike: Merk Brinckers, maar kennen het merk niet en willen graag weten of dit een nieuw merk is en/of betrouwbaar. Is er iemand bekend met het merk en wat zijn de ervaringen? ANWB, is deze fiets al door u getest?

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Er zijn 4 Brinckers e-bikes door actieve ANWB leden aan de tand gevoeld tijdens de ANWB e-bike opstapdagen. De rij-ervaringen over de elektrische fietsen kunt u terug vinden op onze fietsportal.

 

 

***

 

 

 

Reactie van jafrako:
Hieronder de review die ik op Kieskeurig plaatste:

Nooit meer Fietsenwinkel.nl
Liever kochten we plaatselijk maar het prijsverschil met Fietsenwinkel.nl voor twee fietsen was vele honderden euros.

Na de vlotte aflevering begin juli 2017 heb ik zelf nogal wat eenvoudig afstelwerk moeten doen w.o. dat van de iets ingewikkeldere versnellingskabel. Geen echt probleem voor mij maar misschien wel voor veel anderen.

Na een paar dagen stonden de Bafang displays vol condenswater. De winkel repareert niet maar we zouden een mailtje krijgen van de dichtstbijzijnde door hun gecontracteerde fietsenmaker waarna we die konden bellen voor afspraak. Dat mailtje kwam vlot genoeg maar toen we belden bleek het alleen te gaan om een bevestiging dat onze zaak in behandeling was. De nieuwe displays waren besteld en dat kon een wel paar weekjes duren maar we zouden bericht krijgen.

Na twee weken waren we toevallig in Zwolle dus even langsgegaan hoe het ermee stond (Klein bedrijfje in een achterafstraatje. Aardige lui en niks mis mee maar als servicepunt voor een grote fietsenhandel niet geschikt als je de toko in de vakantie drie weken dicht gooit. Wekt de indruk dat Fietsenwinkel.nl niet populair is bij de reguliere fietsenhandel en ze moeilijk contractpartners kunnen krijgen). Maar in ieder geval werden die displays nu wel op korte termijn verwacht maar de fietsenmaker ging de volgende dag drie weken op vakantie dus .....

De winkel in Zwolle gebeld met het verzoek te proberen die displays om te leiden naar hun eigen winkel om ze daar te laten monteren. Heel eenvoudig en kan ook door een niet monteur of desnoods ik zelf. Men zou het proberen en ons verwittigen. Na twee weken maar eens gebeld hoe het ermee stond. Grote verbazing dat we niet eerder reageerden want die displays lagen al twee weken op ons te wachten. Wij hadden nooit bericht gekregen en mijn mailbeheer is goed op orde. Maar goed. Naar Zwolle en we hadden nieuwe displays. Blijft raar: één lek display kan, maar twee tegelijk duidt op een foute serie of een ontwerpfout. We wachten vol spanning af.

Inmiddels begrepen we ook in tegenstelling tot wat ze ons hadden verteld dat er wel degelijk regelmatig ten behoeve van reparaties een monteur aanwezig was. Ook dit wekt weer de indruk dat die lage prijzen alleen mogelijk zijn door te beknibbelen op service en reparatie want waarom in die winkels geen volwaardige werkplaats met vast personeel ingericht.

Ons fietsleed was nog niet geleden:
Fietsend naast mijn vrouw beide in de achtste versnelling viel me op dat we niet synchroon trapten. Zij maakte meer omwentelingen en jawel hoor, ze staat in de zevende versnelling terwijl de versteller acht aangeeft. Kabeltje te los afgesteld. Ga ik niet meer zelf doen dus maar weer een beroep op service. Pas over een paar weken konden we langs komen want de monteur zat vol en was overwerkt. Maar toen ben ik echt even moeilijk gaan doen en konden we direct na het weekend op maandagochtend direct om 12:00 uur als eerste komen. Stipt een kwartier daarvoor waren we er en toevallig deed een verkoper net de deur open om iets buiten te zetten. Ik wilde de fiets naar binnen rijden maar hij was "nog niet open". De fiets mocht na enig aandringen wel binnen staan maar wij moesten er uit, 12:00 uur is 12:00 uur. Dus nog een kwartier in de brandende zon buiten gestaan. Over klantvriendelijkheid gesproken. De reparatie wed overigens vlot gedaan door de overwerkte maar wel heel klantvriendelijke monteur en voortaan kan mijn vrouw ook in haar achtste.

Maar dan dient het volgende probleem zich al weer aan. Een achterband die na een dag vrijwel plat staat. Dat is geen garantiekwestie maar er is wel een serviceprobleem. Achterband plakken wil ik zelf nog wel maar als hij zou moeten worden vervangen dan doe ik dat liever niet meer zelf bij zo'n moderne fiets met al die bekabelingen. Hun fietsenmaker in Zwolle is nog op vakantie en voor reparatie in de eigen winkel heb ik met veel gezeur een afspraak op 7 september weten te regelen. Bij mijn plaatselijke fietsenmaker, waar ik bijna twee Gazelles had gekocht durf ik niet langs. Ik rijd zelfs een blokje om zodat hij me niet ziet op m'n Brinckers. Ik hoor enge verhalen dat ze weigeren internetfietsen te repareren of dat ze € 75 boete berekenen boven de echte reparatiekosten. Ik denk dat ik vermomd als passerende vakantieganger met bandenpech aanklop bij een reparateur in een dorp verderop.

Wat ik Fietsenwinkel.nl verwijt is dat ze hun klanten geen goed functionerend servicenetwerk bieden. En dat komt omdat ze met hun te goedkope fietsen de reguliere fietsenhandel zodanig tegen zich in het harnas jagen dat die hun fietsen niet meer willen repareren. En gezien het bovenstaande denk ik dat dat een levensgroot probleem is waarvoor ik iedereen wil waarschuwen. Fietsenwinkel is lekker voordelig voor een handige zelfreparateur maar anderen moeten nog eens goed nadenken. Als ik opnieuw moest kiezen zou ik overwegen toch maar die "honderden euros" meer neer te tellen bij de plaatselijke handel.

Tot hier mijn review maar inmiddels staan de twee nieuwe displays ook vol condenswater en vier displays in een paar weken allemaal vol water is geen incident maar een ontwerpfout of een maandagserie. Als Fietsenwinkel dit niet bevredigend gaat oplossen dan schakel ik de Arag in om te fietsen te kunnen inleveren tegen volledige restitutie.

 


***

 

 

 

Reactie van wmfvdijk:
In september een Brinckers Bretagne M8 gekocht, o.a. na lezen resultaten van ANWB test. Na iets meer dan 100 km zonder problemen ging het mis. Het kwam erop neer dat ik 's ochtends met 3 streepjes op de accu mijn huis verliet, vervolgens werden het onderweg 2 streepjes, wat kan, en binnen no time verdwenen beide streepjes en had ik geen ondersteuning meer. En dat op een afstand van iets meer dan 6 km. Ik ben toen zonder ondersteuning verder gefietst. Op de terugweg toch weer aangezet en weer 3 streepjes, maar dat werden er al snel weer 2 en toen kreeg ik op een gegeven moment tijdens het fietsen steeds het gevoel dat er keer op keer geremd werd, terwijl ik niet remde en er nog 2 streepjes stonden. Even later vielen ook die weer weg en was er geen ondersteuning meer. Melding gemaakt op website van Brinckers, maar na ruim een week nog geen reactie. Contact opgenomen via Facebook, maar ze konden nergens mijn klacht vinden. Weer ingediend en uiteindelijk werd mijn fiets opgehaald. Eigenlijk wilden ze dat ik zelf naar het servicepunt zou gaan, maar dat heb ik geweigerd. 2 weken later kreeg ik mijn fiets terug.
Door omstandigheden was ik gisteren pas voor de eerste keer in de gelegenheid de fiets weer te gebruiken. Bij vertrek gaf de accu 5 streepjes aan. Na nog geen 5 km begon de fiets weer het gevoel van steeds remmen te geven. Een van de klachten die ik de vorige keer ook had. Ik voelde de bui al hangen. En ja hoor, na nog geen 8 km waren alle 5 de streepjes weg en had ik geen ondersteuning meer. Weer hetzelfde probleem als waarvoor hij in november 2 weken bij Fietsenwinkel.nl heeft gestaan. Ik heb deze fiets aangeschaft omdat het per 1 januari betaald parkeren wordt bij mijn werk en ik voortaan dus op de fiets naar mijn werk ga. Ik heb contact opgenomen met Fietsenwinkel.nl en aangegeven dat ik wil dat de fiets wederom opgehaald wordt en ik 3 januari i.i.g. een (leen)fiets wil hebben. Helaas krijg ik alleen maar steeds te horen dat ze me niets kunnen beloven. Ik verwacht van een fiets met een adviesprijs van 2700 euro dat die naar behoren werkt en dat ik er goede service op krijg. Helaas laat dit zeer te wensen over. Het vervelende is bovendien dat als je naar de klantenservice van Brinckers belt, je toch terecht komt bij Fietsenwinkel.nl.... Voorheen kocht ik mijn fietsen altijd bij een plaatselijke zaak en ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik de keuze voor deze fiets en leverancier heb gemaakt.
 


***

 

 

 

Reactie van L.M.Smolenaers:

 

 

Brinckers Le Mans M330 NuVinci Heren

Fiets een half jaar in het bezit en al mijn 2de display vervangen, een regenbui kan hij dus niet verdragen.

Onder het fietsen is ook mijn zadel afgebroken bleek een boutje geknapt te zijn, na een 1,5 week een nieuwe zadelpen gekregen.
Na verschillende keren gebeld te hebben en door 2 personen beloofd dat deze verstuurd was wat niet gebeurd is.
Om door te kunnen fietsen zelf een nieuwe gekocht bij de reguliere fietsenhandel ter waarde van €15

Pas een grote beurt gehad en hierna is de versnellingskabel afgebroken. ongeveer 1500 km mee gefietst
De accu is geen 600Wh zoals bij aankoop werd aangegeven maar dat is inmiddels aangepast naar 565Wh, actieradius is met pijn en moeite in stand 3 een 95km.

Service is goed maar ik heb geen om voor deze fiets iedere keer 25km te rijden voor reparatie.

Mijn vertrouwen wat ik in het begin in deze fiets had is inmiddels verdwenen.

 


***

 

 

 

Reactie van Karelboon:
Ervaring van 7 maanden en 1400km met een Brinckers M330 Nu Vinci.
Deze is niet best. Eerste paar 100km gaan prima. Fiets ziet er goed uit echter daarna begint de ellende en blijkt de kwaliteit slecht. Na 7 maanden 8 defecten gehad waaronder uitvallen motor, afbreken standaard, uit elkaar vallen versnellingen, slijtage ketting en tandwiel, water in het display en noem maar op.
Enige oplossing van Fietsenwinkel.nl is fiets aanbieden ter reparatie ondanks herhaalde vragen om geld terug en ontbinding koop.
Probleem is helaas nog niet opgelost.
Oja en let even op de prijzen. Mijn fiets was 3200 euro. Na een heel klein beetje aandringen kreeg ik 700 euro korting.