Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tweemassa vliegwiel

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 maart 2019

Ik heb een VW Passat Variant, kenteken 16-RLD-7. Deze auto is altijd bij Volkswagen dealers/garages onderhouden en heeft altijd op tijd zijn onderhoud beurten gehad.
In de afgelopen twee jaar is er tweemaal een reparatie uitgevoerd aan de DSG versnellingsbak en eenmaal zijn de koppelingsplaten vervangen. Vorige week is de distributieketting set vervangen wat opnieuw een kostbare reparatie was. De dag nadat ik de auto van die reparatie aan de distributieketting heb opgehaald blijkt er een probleem te zijn met het tweemassa vliegwiel. Het Start/Stop systeem leek eerst een storing te hebben, maar nader onderzoek wijst uit dat door het defect aan het tweemassa vliegwiel niet het juist toerental wordt gehaald en de auto daardoor niet automatisch in de versnelling komt en het systeem de motor zelfs uitschakelt. De auto maakte opeens ook een ratel/schrapend geluid. Deze klachten heb ik niet gehad voordat de distributieketting werd gerepareerd. Enkele vragen: 1) is er een mogelijk verband tussen deze twee zaken (reparatie distributieketting en ontstaan problemen aan tweemassa vliegwiel)? 2) had de garage niet moeten adviseren het tweemassa vliegwiel direct ook te vervangen bij de reparaties aan de versnellingsbak en/of het vervangen van de koppelingsplaten? Dat deel van de auto ligt dan toch al open. Nu moet dat deel opnieuw helemaal open met alle extra kosten van manuren etc.
Alvast veel dank voor uw reactie!

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw VW Passat heeft de afgelopen twee jaar de nodige gebreken achter de rug.

Nu blijkt héél recent na vervanging van de distributie dat er sprake is van een versleten tweemassa vliegwiel. Een concreet verband tussen de twee reparaties zie ik echter niet. Hoe moeilijk dat vaak ook te plaatsen valt, ziek ik nét na zo'n ingreep geen technische link die verwijtbaar zou kunnen zijn.

Uw verwijt dat bij de ingrepen aan de DSG dit vliegwiel beter preventief meegenomen had moet worden vind ik terecht. Ik weet niet bij welke kilometrage dit alles heeft plaatsgevonden, maar het tweemassa vliegwiel is aan slijtage onderhevig en redelijk berucht om dit soort verschijnselen. Missschien kunt u de kilometerstand van destijds nog terughalen en de garage daaraan refereren. En vervolgens dat u van de dealer had mogen verwachten dat deze tellerstand een indicatie was geweest om het vliegwiel op dat moment mee te vervangen. Uiteraard om niet op kort termijn dezelfde handelingen noodzakelijk nogmaals te hoeven doen om alsnog deze ingreep te doen. Zoals gezegd ben ik niet op de hoogte van de kilometerstand van toen, maar wellicht was deze destijds hoog genoeg om er vanuit te gaan het vliegwiel toen al z'n langste tijd heeft gehad.