Peugeot 308 sw 2015 diesel aan- of afrader?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 maart 2019

Op korte termijn wil ik een andere auto aanschaffen en overweeg de Peugeot 308 sw diesel uit 2015. Op Internet las ik echter reacties van gebruikers die niet al te positief waren (o.a. over gebreken aan de as - schurende onderdelen die lawaai maken - en de verwarming die spontaan kan uitvallen). Mijn vraag is of de Peugeot 308 sw uit 2015 wel een verstandige aankoop is, gezien voorgaande. Wat zijn uw ervaringen met deze auto en wat kunt u hierin adviseren?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De Peugeot 308 is een veelbesproken model  op dit platform. Dat is ergens ook logisch omdat de auto veel verkocht is. De ervaringen zijn wisselend positief. De betrouwbaarheid van de 308 hangt wat onze ervaringen betreft nauw samen met de gekozen motorisering. De 1,2 liter driecilinder kent nauwelijks euvels en blijft lang en probleemloos zijn werk doen. De 1,6 liter ‘THP’-benzinemotor is in heel veel Peugeot-modellen toegepast. Hiervan zijn verschillende, vaker optredende euvels bekend.

Zo kan één van de vier individuele bobines er zo maar mee ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden, als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen, maar het kan bij de andere cilinders ook weer terugkomen. De automatische verstelling van de nokkenas werkt soms niet meer, dan gaat de motor slecht lopen en reparatie in de garage is dan noodzakelijk. De sensor van de motortemperatuur geeft soms totaal verkeerde waardes door, waardoor de motorelektronica ‘denkt’ dat de motor heet is gelopen, maar dat is niet het geval. De Wegenwacht controleert of dat inderdaad klopt en monteert een andere sensor. De waterpomp wordt bij de 1,6 liter benzinemotoren elektronisch ingeschakeld wanneer dat nodig is. Het komt voor dat dit niet gebeurt en dan loopt de motor werkelijk heet. Afhankelijk van de situatie moet er dan een nieuwe aandrijving van de waterpomp gemonteerd worden, maar de schade kan ook véél groter zijn.

Bij hoge kilometerstanden kan de distributieketting uitrekken, waardoor de motor geleidelijk minder goed gaat lopen. Montage van een nieuwe ketting plus spanners is dan noodzakelijk en dat is een heel dure reparatie. De 1,6 liter HDi-dieselmotor heeft wel eens last van sluiting in de EGR-klep, waardoor de motor stilvalt. De Wegenwacht kan dit in principe ter plaatse oplossen.

Bij hoge kilometerstanden kan de turbo kapot gaan. Dan valt het motorvermogen weg. Meestal kan de auto nog wel op eigen kracht naar de garage rijden, maar een nieuwe turbo is een kostbare aangelegenheid.