Peugeot 1.6THP probleem

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 maart 2019

Ik heb een Peugeot 308 van 2009 met 1.6THP 150Kw motor. Deze heb ik gekocht in 2014 bij een Bovag garage gespecialiseerd in Peugeot. Hij had mij niet gewaarschuwd dat de 1.6 THP motor van die tijd een structureel probleemmotor is, iets dat hij mijns inziens had moeten weten.

Eind 2016 heeft de motor de bekende problemen gekregen geassocieerd aan het distributie systeem. Die is vervolgens voor ongeveer €1200 vernieuwd, samen met brandstofpomp, bobines. Ik was niet blij.

Nu, 30.000km later begint de motor opnieuw probleemmeldingen te geven. “Emissie storing” en soms vermogens verlies alsof het op 3 cilinders rijdt tijdens een aantal kilometers. Daarna rijdt hij weer goed. Er staat 125.000Km op de klok.
De garage stelt dat het vermoedelijk het beruchte “vervuiling” probleem is en dat het granulaat gereinigd moet worden. Hij gaat de auto door een Peugeot dealer laten controleren, maar ik ben mijn vertrouwen in zowel de garage als Peugeot kwijt.  Hij heeft het over herstelbedragen van mogelijk enkele duizenden euro’s voor het reinigen alleen. (geen klep of afdichting vervanging)

Nou heb ik twee vragen:
1.   Is er een onafhankelijk instantie die de motor kan inspecteren en verifiëren of het inderdaad vervuiling is? Gezien de tijdelijke aard van het vermogensverlies heb ik mijn twijfels. Ik heb vernomen dat de ANWB dat zelf niet doet. Klopt dat?
2.   Als het inderdaad vervuild is wat zou redelijke kosten voor reinigen zijn? Ik heb ook prijzen van €500 tot €600 gehoord.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Peugeot 308 1.6 THP uit vertoont storingen. U heeft al een aantal reparaties moeten laten verrichten, en die heeft u zelf betaald.

THP motor
Het is algemeen bekend dat de THP-motor tal van problemen kent, zoals inwendige vervuiling, vermogensverlies (noodloop) en het oprekken van de distributieketting.

Wettelijke garantie
Ondanks dat u geen beroep op garantie meer openstaat, kunt u zich als consument beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW). Dergelijke problemen aan de motor heeft u immers niet te verwachten bij een auto. Bovendien zijn de problemen bekend en komen vaak voor bij deze motoren.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op conformiteit dient u terug te gaan naar uw verkoper, om die in de gelegenheid te stellen de gebreken te verhelpen.

Kosten 
Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de reparatiekosten voor rekening van de verkoper.

Rechtsbijstand
wanneer u met de verkoper niet tot een vergelijk komt, adviseer ik u uw rechtsbijstand in te schakelen. Merendeel van de rechtsbijstandverzekeraars stellen wel als eis, dat de auto moet zijn aangeschaft bij een BOVAG garagist.

Expertise
De ANWB doet helaas geen technische onderzoeken. Daarvoor kunt u informeren bij Dekra.
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.