Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Trillen auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 5 maart 2019

Auto trilt bij het optrekken van 3 de naar 4 de en naar 5 de versnelling. De banden zijn alle vier uitgebalanceerd. 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw auto trilt wanneer u van 3 naar 4 optrekt en vervolgens naar 5.

Onbalans in de wielen lijkt me geen mogelijk oorzaak. Dit heeft duidelijk te maken met een bepaalde belasting van de motor, op het moment dat u gaat versnellen. Via de aandrijflijn en vervolgens de wielen lijkt het erop dat de auto gaat trillen of schudden. Daar zijn 'n aantal mogelijke oorzaken voor. Misschien dat er sprake is van een defecte of slappe motor- of versnellingsbakophanging. Onder die omstandigheden kunnnen er bepaalde bewegingen ontstaan die uiteindelijk de boel kan laten schudden. Het onderzoek moet dus gericht zijn op de ophanging van de motor en bak maar sluit ik de wielophanging ook niet uit zoals draagarmrubbers

Een andere optie zijn de aandrijfassen. Dan doel ik met name op de homokineten, uitgaande van een voorwiel aangedreven auto. Misschien dat er sprake is van wat inwendige slijtage van één van de homokineten, die bij een bepaalde belasting een zekere speling gaat vertonen. Bij accelereren gaat de boel dan ook schudden of trillen. Dat is alleen lastig vast te stellen en moet je soms de gok nemen welke mogelijk versleten zou kunnen zijn.

Maar bovengenoemde oorzaken zouden hiermee in verband gebracht kunnen worden en is nader onderzoek noodzakelijk om hopelijk tot een diagnose te komen.

 

Reacties

S. Veenstra 

Auteur - 4 augustus 2023

Nissan Qashqai 2 liter 2009. Trilling tijdens belasting motor, in alle versnellingen.
In middels vervangen;
Motorsteun onder.
Aandrijfassen, vliegwiel compleet, subframe rubbers, stabilisator rubbers met stangetjes.
Voorwielen banden vervangen.
En nog steeds geen resultaat. Ook nog 2500 km met caravan gereden, ook dit heeft de trilling niet verslechterd.
Blijft over; Wiellagers en of versnellingsbak.
Km stand in middels 182000km.
Bij een snelle stuurcorrectie van links naar rechts en onderbelasting is het dan minder waarneembaar.
Zelf dacht ik differentieel of toch wiellagers.? Heb nog steeds het idee dat ik de verkeerde keuzes heb gemaakt Maar trilling is een vreemd fenomeen.
Groeten S.Veenstra

Jos

ANWB Expert - 9 augustus 2023

Gezien de enorme waslijst van uitgevoerde werkzaamheden kan ik daar weinig aan toevoegen. De wiellagers acht ik minder verdacht en zou transmissie en differentieel wel verdacht kunnen zijn. Maar alles lijkt tot nu een wilde gok te zijn. Misschien dat dit voor een andere lezer een feest der herkenning is en de gouden tip heeft.