Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tests Suzuki Celerio

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 6 maart 2019

De test van 2015 wijkt nogal af van de test van een occasion in 2018.
In 2015 scoort de veiligheid 3 sterren. Mede ivm met ontbreken van hoofdairbags . Heeft nu 6 airbags. TECT, ESP(Daimler) Isofix.BAS. extra sterk staal, weet niet of dat ook in 2015 al was.

Is de auto nu veiliger geworden dan in 2015.
In vind de veiligheid van kleine kinderen in een stoeltje achterin heel belangrijk.Ik ben al bijna 47 jaar lid, dus geen ouder van kleine kinderen maar opa.

Antwoord van Paul

Antwoord van Paul

ANWB Expert

U vraagt of de Suzuki Celerio nu veiliger is dan in 2015, dit ook in het kader van kinderveiligheid.

In de basis is de Celerio niet gewijzigd en gelden de veiligheidsscores van de Euro NCAP test uit 2014. Hoofdairbags zijn op dit moment nog steeds niet standaard bij de Celerio. Heeft u deze wel, dan zal dit een positief effect hebben op de veiligheid.

Op het gebied van kinderveiligheid had de Celerio overigens al een mooie score, namelijk 4 sterren (74% van de punten). Bij 75% zou de score zelfs 5 sterren zijn geweest. Erg veel beter kan het hier dus niet.

Dat de Celerio in 2014 slechts 3 sterren haalde kwam hoofdzakelijk door het ontbreken van hoofdairbags (die heeft u nu wel) en het ontbreken van veiligheidssystemen als een autonoom noodstop remsysteem en een rijstrook assistent. Het eerste systeem zorgt ervoor dat de auto uit zichzelf remt bij een dreigende botsing en het tweede zorgt ervoor dat u gewaarschuwd wordt wanneer u dreigt onbedoeld de rijstrook te verlaten. In het huidige wagenpark heeft een minderheid van de auto's deze systemen aan boord.