Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Seat Altea 2009 1.4

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 8 maart 2019

Wij hebben interesse in een Seat Altea uit 2009 (1.4), km 76253. Nu lees ik vanalles over tsi en problemen met distributieketting. Stel dat deze vervangen is, is het dan verstandig deze auto te kopen of zitten er meer problemen aan vast?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de distributieketting van de Seat Altea 1.4 TSI uit 2009.

1.4-TSI motor uit 2006 en 2007 konden konden inderdaad nog weleens problemen hebben met hun distributieketting. De meeste zullen inmiddels wel gemodificeerd zijn en verwacht ik niet dat u het zelfde risico loopt met een Altea uit 2009. In ieder geval zijn de noodzakelijke distributie ingrepen grondig genoeg gebleken om vervolgens probleemloos verder te kunnen.

Wat verder nog specifieke aandachtspunten zijn weet de Wegenwacht daar het volgende over;
''in de Seat Altea is veel techniek gebruikt die bekend is uit diverse andere Seat-, Volkswagen- en Audi-modellen. De betrouwbaarheid ligt dus ook op hetzelfde, hoge niveau en de euvels zijn ook identiek. Een kapotte bobine laat de motor op drie cilinders lopen en moet direct worden vervangen. Een bekend zwak punt is de aircopomp, vervanging is een kostbare reparatie. Het elektrisch bediende slot op het kofferdeksel weigert wel eens. Gebroken achterveren komen bij de Altea gemiddeld vaker voor, omdat die bij dit model vaak zwaar worden belast. Daar merk je weinig van, maar het is wel een APK-afkeurpunt''.