Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Olielekkage

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 februari 2019

Ik ben een berijder van een Mercedes GLK. Ik heb mijn auto bij een km-stand van 260.000 km aangeboden voor een grote onderhoudsbeurt bij mijn vertrouwde garage.  Kreeg hierbij te horen dat de accu en waterpomp aan vervanging toe zijn en dat er een wiellager vervangen moest worden. Deze zijn toen verholpen. Echter kwam ik erachter dat dezelfde wiellager rechtsvoor was vervangen die nog geen jaar eerder ook al was vervangen. En dat de auto enorm naar rechts is gaan trekken. Op de bewuste factuur is toen de kosten van de wiellager in mindering gebracht. Echter na maanden onderzoek en meerdere keren uitlijnen bleef het probleem van naar rechts trekken. In februari 2018 heb ik de garage aansprakelijk gesteld voor het niet juist uitvoeren van deze reparatie en alle gevolgen van dien en dat ik zolang de klachten aanhouden niet over zou gaan tot betaling van de factuur van de laatste reparatie en onderhoud. Mijn klacht is toen doorgezet naar de afdeling after sales.

nmiddels had ik ook koelvloeistoflekkage nabij de EGR. Op mijn vraag of dit enige verband hield met het vervangen van de waterpomp en andere reparaties werd dit ontkend. Inmiddels stond de auto op een km-stand van 275.000 km. Aangezien de klachten bleven en ik de garage aansprakelijk bleef stellen is een onafhankelijke onderzoek gestart door de garage om Dekra in te schakelen. Hierbij is toen met de garage afgesproken om naar alle klachten een onderzoek in te stellen door deze expert. Op 15 mei 2018 heb ik toen met deze expert een proefrit gemaakt en is mijn auto onderzocht. De expert heeft bevestigd dat de auto ongebruikelijk naar rechts trekt en heeft mij in het gelijk gesteld. Hiervan is ook een rapportage van gemaakt. Expert heeft aangegeven dat de auto naar een Mercedes specialist zou worden aangeboden en dat het naar rechtstrekken van de auto vanaf een schoon fabrieksstand weer zou worden opgebouwd. Inmiddels was het juni geworden en ik kreeg een auto terug die nog steeds niet goed was. De garage nog steeds aansprakelijk gesteld. Uiteindelijk heb ik mijn auto met een bevestiging om alle tijd te nemen om de auto te repareren 6 weken lang bij de garage achter te laten tijdens mijn vakantie periode.

Bij terugkomst in september werd ik geconfronteerd met het feit dat in al die 6 weken niets maar dan ook niets aan de auto is gedaan. Dat ik mijn auto kon meenemen alleen tegen directe betaling van openstaande factuur van ruim €1500,-. Toen heb ik dit laten escaleren en gevraagd naar de eindverantwoordelijke binnen de garage. Die was niet aanwezig maar telefonisch heb ik hem uiteindelijk te spreken gehad. Hij garandeerde en beloofde mij om alle problemen op te zullen lossen en dat ik het beste nu de factuur kon betalen en over een paar dagen wij een vervolgafspraak zouden hebben. Inmiddels was de apk van de auto verlopen en ik kreeg dus de auto mee zonder apk-keuring. Waarop ik weer de eindverantwoordelijk belde en die loste direct het probleem op om mij de auto direct na een apk-keuring mee te laten geven. Er bleek alleen een ruitenwissers voor te moeten worden vernieuwd om de apk gekeurd te krijgen.

Paar dagen later heb ik met de betreffende eindverantwoordelijke alle problemen die ik tot september 2018 heb moeten meemaken op een rijtje gezet. Hij heeft mij gegarandeerd alles te zullen doen om de auto weer te herstellen. In oktober pas heeft de garage eerst de gebreken van de eerste reparatie en de reparatie van het koelvloeistoflekkage gerepareerd. De garage heeft toen de helft van deze kosten a €1900,0 betaald. Inmiddels stond de auto op een km-stand van 281.000. In die periode is aangegeven dat het een en ander ook lag aan mijn winterbanden. Zowel mijn zomer als mijn winterbanden heb ik moeten vernieuwen. Bij het verwisselen van mijn banden in oktober 2018 ontdekt de garage een olielekkage onder de auto. Waar dit vandaan kwam moest onderzocht worden. Ik heb dit direct aan de eindverantwoordelijke van de garage gemeld.

Inmiddels zit ik op februari 2019! Is uiteindelijk na heel lang zoeken door de Mercedes specialist niet het probleem naar rechts trekken van de auto, ook niet na vervanging van diverse onderdelen die krom waren getrokken bij het vervangen de wiellager verholpen. De eindverantwoordelijke heeft de auto toen bij een bekende Porsche dealer in Rotterdam aangeboden die meer ervaring had met deze type auto’s. Die heeft uiteindelijk het grote probleem binnen een dag kunnen achterhalen. Wat bleek namelijk was dat de bevestiging van diverse speciale bouten (taps toelopend!) verkeerd om waren gemonteerd. Ik was van het naar rechts trekken van de auto af. Hiermee test rit gemaakt en aan de eindverantwoordelijke bevestigd.

Nu heeft de eindverantwoordelijk de olielekkage van de auto laten onderzoeken. Hij komt nu met de mededeling dat de motor eruit moet en dat ik een geschatte kosten heb van €3500-4500 minimaal. Zij hebben twee keerringen vervangen. Maar hij meldt dat de ruimte waar de keerringen in zijn gezet te groot zijn. De motor open moet en nader geïnspecteerd en verholpen moet worden wat de oorzaak precies is. Hij zegt dat als hij in mijn schoenen stond de auto zou inruilen en voor een andere zou gaan. Inmiddels staat de auto op een km-stand van 292.000 km. Heeft deze een verkoopwaarde van €13.500,-.

Op mijn concrete vraag van of het vervangen van de waterpomp de schade van koelvloeistoflekkage heeft veroorzaakt vindt de garage van niet. En op mijn vraag van te lang moeten doorrijden met een auto die koelvloeistof lekt, ruim 20.000 km, of dit niet de motorschade van olielekkage heeft veroorzaakt wordt eveneens ontkennend gereageerd. Waar en hoe de motor nu olie lekt is mij niet kenbaar gemaakt, Wel dat zij tweemaal toe een keerring hebben vervangen en dat deze daar olie blijft lekken. Vandaar mijn vraag aan u of er een oorzakelijk verband is tussen een koelvloeistoflekkage waarbij de motor niet goed gekoeld worden en de olielekkage?

Kunt u mij hierop een antwoord geven?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de koelvloeistoflekkage bij uw Mercedes GLK de oorzaak kan zijn van de olielekkage.
U meldt niet te weten welke keerringen verantwoordelijk zijn voor de olielekkage. Dat is wel belangrijk te weten om te kunnen interpreteren of er een verband is met de koelwaterlekkage. Misschien dat het de beide krukaskeerringen zijn. Dan lijkt het niet goed meer kunnen afdichten het gevolg te zijn van overmatige slijtage van het draaiende gedeelte van de motor. Een verband met de waterlekkage zie ik dan niet, tenzij de motor oververhit is geraakt met bijvoorbeeld een kokende motor als gevolg. Maar daar is de berijder dan voor verantwoordelijk wanneer er met een hoog opgelopen temperatuurmeter wordt doorgereden, met een kokende motor als gevolg. Ik maak echter niet uit uw verhaal op dat dit heeft plaatsgevonden.

Maar uw garage moet uiteraard kunnen aangeven welke keerringen het betreft. Met deze aanvullende informatie kan ik u nog meer in detail informeren.