Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Diesel is schoner dan benzine?

Vraag gesteld door C. J. N Molenaar op 7 februari 2019

Ik reageer ook op het vehaal van Erik Jan de Jong over de vervuilende diesel.

Volgens mij moet dhr de jong zijn huiswerk over doen, de moderne diesel is zelfs schoner dan de gemiddelde benzine auto.
En niet veel vervuilender zoals u beweerd.
ONDERZOEK: DIESEL IS SCHONER DAN BENZINE
DOMEIN: ALGEMEEN
Geplaatst op: 20 juli 2017, 10:33 door: Maarten Molenaar
LEESTIJD: 1 MINUUT
Een opmerkelijk bericht in deze ‘anti-dieseltijd’: onderzoek in zes landen, onder regie van de universiteit van Montreal, zou uitwijzen dat moderne diesels over het algemeen veel minder vervuilende uitstoot produceren dan benzineauto’s.
Ik voeg hierbij een onderzoek bij van een aantal gerenomeerde onderzoekers, en dit is er maar een van de vele onderzoeken op dit gebied.
Ik krijg sterk de indruk dat de milieu gelovigen alles geloven van wat er gezegd word.
Hieronder een klein stukje van dat onderzoek.

Mede-onderzoeker Patrick Hayes beveelt daarom aan dat milieuwetgevers meer prioriteit geven aan de aanpak van deze voertuigcategorie. “Diesel heeft een slechte reputatie, onder meer omdat je de verontreiniging kunt zien. Maar het is juist de onzichtbare vervuiling, afkomstig van benzineauto’s, die feitelijk erger is.” Bij diesels ligt het probleem bij de oudere modellen, niet bij de moderne versies. Die voldoen aan de nieuwste normen en zijn volgens Hayes “erg schoon”.

Uitlaatpijp
De uitkomsten zijn onlangs gepubliceerd in Scientific Reports. Ze werden al in oktober 2016 aangedragen, maar doorliepen daarna een bijna driekwart jaar durende acceptatieprocedure. De wetenschappelijke studie stond onder supervisie van onderzoekers in Zwitserland en Noorwegen, ondersteund door Hayes en vakgenoten in Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Zij analyseerden de uitstoot van koolstof bevattende deeltjes en stikstofoxiden bij de uitlaatpijp. Dat gebeurde onder meer in het Paul Scherrer Institute nabij Zürich, met medewerking van Zwitserse en Franse overheden.
montreal-onderzoek-diesel-benzine. 

De metingen wezen uit dat benzineauto’s bij 22°C gemiddeld tien keer zo veel schadelijke deeltjes produceren dan diesels. Bij -7°C is dat zelfs 62 keer zo veel, wegens de nadelige invloed van de koude start: de katalysator is dan nog niet opgewarmd. “Deze resultaten staan lijnrecht tegenover de heersende opvatting dat diesels meer uitstoten dan andere voertuigen”, concludeert Hayes. “Dankzij onder meer DPF’s zijn moderne diesels stukken schoner dan wat hun imago is.” Oudere modellen zonder dergelijke milieuvoorzieningen echter zijn wél aanmerkelijk vervuilender dan benzinevoertuigen.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U refereert naar een onderzoek naar de uitstoot van benzine- versus dieselauto's. Benzine-auto's zijn zeker niet schoon te noemen. "Oudere diesels zonder uitlaatgas-nabehandeling zijn aanmerkelijk vervuilender dan benzinevoertuigen" is één van de conclusies uit het onderzoek, wat het weren van oudere diesels rechtvaardigt.