Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Afgebroken EGR klep

Vraag gesteld door Droogleever op 6 februari 2019

Ik kreeg op de snelweg 3 meldingen in mijn dashboard: een rood lampje van een soort motor, hetzelfde symbool maar dan geel en een stopteken. Omdat de auto (Opel Vivaro 7 jaar oud) altijd in onderhoud is geweest bij de Opel dealer en ik daarom ook pechhulpservice via hen heb, en omdat ik niet ver van de Opel dealer af stond heb ik hen gebeld. Zij gaven aan dat ik gewoon door kon rijden en de volgende dag de auto even moest laten uitlezen.

Ik ben gewoon verder gereden en heb ook niets aan de auto gemerkt (heb zelfs 130 op de snelweg gereden). De volgende dag krijg ik bij de garage te horen dat de klep van de EGR koeler afgebroken is en in de turbo geslagen is. Kosten meer dan 3000,-.

Mijn vraag: Had de dealer mij moeten adviseren om te stoppen?, Heeft het doorrijden veroorzaakt dat de klep in de turbo geslagen is, en hoe kan het dat de turbo kapot is terwijl ik niets aan de auto gemerkt heb. Ik heb mijn twijfels of de turbo überhaupt kapot was, en als hij al kapot is, of dit niet veroorzaakt is door het doorrijden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Opel Vivaro gaf onlangs 3 storingsmeldingen.

Het rode motorstoringslampje en uiteindelijk ook het ''stop'' signaal is wat ons betreft altijd een reden niet verder te rijden. Hulptroepen zullen dan ter plaatse moeten vaststellen hoe serieus dit is en of er verantwoord doorgereden kan worden. Dat is feitelijk ook wat Opel meldt in de handleiding. U heeft er dus goed aan gedaan de garage te raadplegen. 

U heeft kennelijk het advies gekregen met het brandende STOP-lampje tóch door te kunnen rijden en de volgende dag hier naar te laten kijken. Ik vraag me af hoe men op afstand heeft kunnen inschatten dat dit onschuldig genoeg was om u zo toch verder te sturen.

De gemelde EGR-klep schade zou inderdaad de reden kunnen zijn voor de storingsmeldingen. Het gele symbool wijst ook richting een emissie gerelateerd falen waar de EGR klep onderdeel van uit maakt. Alles bij elkaar blijft het dus merkwaardig dat de dealer groen licht gaf om door te rijden en is de vraag waar dit advies dan op gebaseerd was. De kans is echter wel groot dat op dat moment het kwaad al geschied was. Maar je niet kunt uitsluiten dat definitief stoppen verdere vervolgschade had kunnen voorkomen. Dat valt echter met terugwerkende kracht niet aan te tonen, ook wanneer de turbo daadwerkelijk defect blijkt. Maar gezien de schade blijft wat mij betreft doorrijden een onverantwoord advies en ook strijdig met de instructie in de handleiding bij dergelijke brandende lampjes.