Koelvloeistof specificatie bijvullen VW G12 A8D

Vraag gesteld door Davidsen op 03 maart 2017

Ik heb een VW Golf IV TDI 81 KW uit 1998. Ik heb de auto al bijna 10 jaar, maar de laatste drie jaar doe ik het onderhoud zoveel mogelijk zelf.

Een maand of wat geleden zag ik dat het koelvloeistofpeil onder de MIN streep was gezakt. Omdat ik de auto nodig had heb ik gauw gekeken wat ik eraan kon doen. Ik heb na het raadplegen van Google ervoor gekozen om gedemineraliseerd water toe te voegen. Niet veel: ik denk hooguit 200 ml.

Nu heb ik een relatief lange rit voor de boeg (200+ km in 3 dagen). En ik zag dat het koelvloeistofpeil exact op het MIN streepje staat. Ik weet niet of ik deze expres zo min mogelijk heb gevuld vanwege het gedemineraliseerde water of dat het weer gezakt is. In elk geval leek het me een goed plan om dit aan te vullen. Dus ik heb LONG LIFE G12+ koelvloeistof gekocht van het merk Carex (rode/roze kleur) om het koelvloeistofreservoir bij te vullen. Daarna heb ik pas het boekje gelezen. :S

In het boekje van de auto staat dat in het koelsysteem alleen VW antivries "G12 A8D" mag worden gebruikt. Of respectievelijk een toevoeging met de specificatie TL-VW 774 D. Andere antivriessoorten zouden de bescherming tegen corrosie aanzienlijk kunnen belemmeren, zegt het boekje.
"In geen geval mag G12 met andere soorten worden gemengd. G12 is te herkennen aan de rode kleur. Bijvullen: wanneer geen G12 A8D ter beschikking staat, mag nooit een ander soort antivries worden bijgevuld. In dit geval alleen water gebruiken en de juiste mengverhouding met de voorgeschreven antivries zo snel mogelijk herstellen."

Ik wil graag weten of ik ongestaft LONG LIFE G12+ kan gebruiken, ook al voldoet dit niet aan de voorgeschreven specificatie "G12 A8D" of de specificatie "TL-VW 774 D"?

Overigens is "TL-VW 774 D" niet zo heel algemeen te verkrijgen. Op Internet vind ik 5 liter voor 40 euro (winterbanden.nl). Dat lijkt me wel duur, want mijn Carex LLG12+ kost maar 2 euro per liter. Brezan lijkt alleen VW TL774G (dus G ipv D) te hebben en noemt dat G12++. Wat is belangrijk? Hoe zit het nou met koelvloeistoffen?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over het bijvullen van koelvloeistof en aan welke specificaties de koelvloeistof moet voldoen.

Op onze website vind u algemene informatie over koelvloeistof.

In uw specifieke geval gaat het over een Volkswagen Golf TDI 81KW uit 1998.

U moest koelvloeistof bijvullen maar wist niet welke koelvloeistof voorgeschreven is en heeft toen gedemineraliseerd water toegevoegd. Nu, een paar maanden later staat het koelvloeistofniveau wederom op minimum en u moet een lange rit gaan maken.

Alvorens u deze lange rit gaat maken raad ik u aan het koelsysteem af te laten persen door een garage en de lekkage te laten verhelpen.

Omdat uw auto en mogelijk de koelvloeistof ook 19 jaar oud is en u inmiddels gedemineraliseerd water heeft toegevoegd zou ik het koelsysteem, nadat de lekkage is verholpen, verversen met de door VW voorgeschreven koelvloeistof. Dit is een koelvloeistof met een vermelding "door Volkswagen vrijgegeven VW TL 774" zoals bijvoorbeeld Kroon Coolant SP12 Premium Long Life. of de door Brezan aangeboden koelvloeistof.




***

Reactie van Davidsen:

Hartelijk dank voor uw reactie. Wat ik nog niet kan opmaken uit uw reactie is of, en zo ja hoe, schadelijk het is om Long Life G12+ toe te voegen aan mijn koelvloeistofreservoir. Het gaat om minder dan 1 cm. En is bij een noodvul (om naar de garage te rijden bijvoorbeeld) gedemineraliseerd water beter, of dan toch de LLG12+?

NB: Op het reservoir zelf staat alleen de aanduiding "G12", weliswaar met een verwijzing naar het boekje, maar zonder A8D of een andere verdere specificatie? (Het is eenzelfde reservoir als in de foto op de pagina waarnaar u gelinkt hebt).

In de door u genoemde link worden G12 en G12+ in één adem genoemd, maar meer uitleg staat er niet.

Uit uw reactie maak ik op dat de laatste letter van de specificatie TL-VW 774 D niet relevant is.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Van het bijvullen met een koelvloeistof G12 verwacht ik niet dat dit schadelijk is voor een koelsysteem dat gevuld is met G12 koelvloeistof. VW stelt blijkbaar boven op de G12 nog extra eisen aan de koelvloeistof, namelijk TL 774.
Ook van het gedemineraliseerd water verwacht ik geen schadelijke gevolgen.

Dat de lekkage wordt opgeheven is dus de grootste zorg.
Na 19 jaar de koelvloeistof verversen lijkt mij geen overbodige luxe zodat alle functies van de koelvloeistof weer optimaal zijn. Ik denk dan aan anticorrosie, smering en antivries.