Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Golf 6 1.6 TDI na software update problemen, auto valt in storing gloeispiraal knippert en start stop fout.

Vraag gesteld door Rckeizer op 3 februari 2017

Golf vorige week donderdag laten updaten bij Volkswagen dealer. (Software update) had al gelijk een storing toen ik weer reed bij de garage.
Volgende dag weer. Heb via de mail de service adviseur ingelicht over de storing .
Maandag ben ik weer langs gegaan. Auto uitgelezen.ze konden niks raars vinden.
Heb aangeven dat ik het niet vertrouw en toch de auto weer meegegeven.
De dagen erna weer storingen. Woensdag ben ik aardig boos er weer langs gegaan en hebben ze de auto weer uitgelezen en was de erg koeler en de extra waterpomp stuk. Voor de software uodate was er niks aan de hand. De vw dealer betwijfelt het. Heb ook hier gelezen dat het vaker voor komt een 1.6 TDI uit 2011.
Ze willen het nu mij inde schoenen schrijven .1400€
Heb die woensdag een vervangende auto af gedwongen want ik wou er niet meer mee rijden. Dit probleem heeft wij wel aangemeld voor coulance maar nog niks gehoord. Ik ben bang dat ik te lang ben doorgereden na de 1 ste keer dat hij de auto heeft uitgelezen dat nou de extra waterpomp ook stuk is. Kan u me advies geven wat ik kan doen? Vw dealer schuift het in mijn schoenen?

Bedankt

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft problemen na de software update in verband met sjoemelsoftware en uw dealer neemt de klacht niet serieus naar uw idee.

Van PON kregen wij het volgende bericht.

Eigenaren met problemen ten gevolge van het verwijderen van de sjoemelsoftware kunnen contact opnemen met de klantenservice van Pon. 0800-5557000




***

Reactie van VW_rijder:

Mijn VW met 1.6 TDI heeft recent ook een software update gehad, waarna er bij de eerste de beste rit een storing gloeispiraal begon te knipperen en de luchtmassameter "ineens" defect bleek te zijn. Volgens de dealer staat het allemaal volledig los van de uitgevoerde werkzaamheden. Naast de software update wordt er echter ook een luchtstroomgeleider geplaatst voor de luchtmassameter. Het lijkt mij allemaal geen toeval en ben benieuwd of er meer van dit soort verhalen bekend zijn.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Na de software update bleek de luchtmassameter van uw 1.6 TDI motor stuk en u vraagt of wij dit meer gehoord hebben.

Berichten over een defecte luchtmassameter na de software update hebben ons nog niet bereikt. Ik ben benieuwd of andere VW rijders gaan reageren.

In de tussentijd zou ik zeker de klantenservice van Pon bellen.



***

Reactie van E v/d Kuijl:

3 weken na het 'updaten' van de sjoemelsoftware viel onze caddy stil, daar sta je dan midden op de weg, bij het starten een raar schrapen geluid, bij de tweede x startenwilde ook datzelfde niet meer. anwb gebeld, deze heeft ons naar de garage gesleept, daar hebben ze nadat ze hem eerst aan de computer hebben aan gesloten,weer gestart en zowaar hij deed het weer, mee gereden en jahoor hij viel weer stil, weer aan de computer, nee niks te vinden u kunt hem weer ophalen. Moet nog vermelden dat hij na het 'updaten' ook een keer na het uitzetten de ven heel hard bleef draaien voor een volle minuut? Hij rijd nu heel anders, trekt veel trager op, maakt meer herrie.
Nu ben ik gaan Google en kom deze topic tegen, zo'n spijt van die update, het ergstemis dat de garage ons glashard voor liegt door te vertellen dat ze hier nog nooit van gehoord hebben.
Nu lees ik,overal over de egr klep die vervangen moet worden. Ze verkopen ons sjoemelsoftware auto's en wij kunnen voor de problemen opdraaien. Ik ben toch heel benieuwd hoeveel mensen last hebben van deze problemen?



***

Reactie van Caddy16tdi:

Ook onze Caddy 1.6 TDI (2013) is kapot gegaan een aantal dagen na de sjoemel update. Motor loopt niet meer, verstuiver kapot. 950 euro schade. De dealer geeft niet thuis. Als ik de verhalen online lees kan ik de auto niet meer vertrouwen, dit is pas het begin. Als de andere verstuivers ook nog stuk gaan, en de EGR ook nog volgt, ben ik ruim 3000 euro verder. Voor een auto met 90.000 km op de teller ( en een nieuw prijs van 25000 euro) voor mij absoluut onacceptabel. Vooralsnog betaal ik de rekening niet en ga ik kijken of ik met rechtshulp verder kom...



***

Reactie van E v/d Kuijl:

Vandaag wederom problemen met de caddy, of eigenlijk constant. Als 2 km rijd vliegt de temperatuur naar de 90 graden, als ik hem stil zet hoor ik de van enorm hard draaien ( schijnt dat ie dan het roetfilter aan het regenereren is????) Dit is niet constant het geval Vanmiddag ging het spiraal lampje branden en nog een ander lampje de auto verloor Power en stotterde dit gebeurde op de snelweg naar zaandam. Anwb erbij die hem kon uit lezen, gaf aan dat er een verstuiver stuk is, maar na wat gegoogel hoeft dit blijkbaar niet zo te zijn om dat blijkbaar na de update alles in de war is, hoogst waarschijnlijk de egr klep. Hij is met een berging auto naar de garage gebracht die er maandag naar gaat kijken. Vertrouw ik deze sjoemel auto nog NEE NEE EN NOG EENS NEE.



***

Reactie van Hopie:

Zelfde vehaal een beetje. Paar weken Na de update gaat lampje ook branden. Uitgelezen bij de dealer, maar geen oorzaak kunnen vinden. Nu vragen ze of ik de auto een dag kan missen en gaan ze alle mogelijkheden nalopen. Nog even afwachten wat hier uit komt en wat de kosten zullen zijn.... Wordt vervolgd



***

Reactie van E v/d Kuijl:

Twee weken geleden op de A7 ging eerst het gloei spiraal lampje branden vervolgens kon ik geen gas meer bij geven en begon de auto te stotteren. Snel aan de kant gezet en de ANWB gebeld deze was er razend snel. Zijn computer gaf aan de 3 derde verstuiver stuk. Pas na een paar keer proberen te starten ging het lampje van algemene storing branden wat de man van de ANWB vreemd vond. Hij heeft ons naar een pompstation geleeft en vandaar uit zijn wel opgehaald door een bergingsauto en naar de garage gebracht. In heel Nederland en daarbuiten geen verstuiver meer te krijgen het heeft dus een week,geduurd eer we de auto weer terug hebben. Hij rijd weer goed maar vertrouwen doen we hem niet meer. Nu gaat hij steeds weer op slot als je hem hebt opengklikt met de afstand sleutel. De deur is open maar je hoort klik, en dan als je de deur dicht doet is de auto op slot, opletten dus dat je de sleutel nit in de auto legt. Verder verbruikt hij meer als voorheen we kunnen ongeveer 150 km minder rijden. De verstuiver is overigens kosteloos vervangen dat dan weer wel. Maar het geeft te denken dat ze nergens meer verkrijgbaar waren.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Incidenteel kan een verstuiver individueel best weleens de geest geven. Het feit dat dit kosteloos is opgelost is min of meer een erkenning voor een gebrek dat u niet hoeft te verwachten. Wat mij betreft is dat een incident en hoeft naar mijn mening het vertrouwen in de auto niet te schaden. Het meer verbruik is wel opmerkelijk en moet u met deze klacht wel terug. Dat geldt ook voor de centrale vergrendeling die anders reageert. Heeft de dealer misschien ook een software update uitgevoerd?



***

Reactie van harry1957:

Ik heb vorig jaar op weg naar Italië 3 keer problemen gehad...na de software update...verstuivers kapot...mijn vakantie viel in het water...ik rijd nu bijna een jaar probleemloos....maar ik ga dit jaar weer...ik ga een auto huren.....vertrouw mn caddy gewoon niet meer....