Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

wat kan je doen om uitdroging van autobanden te beperken?

Vraag gesteld door Andre St op 27 juli 2016

garage liet weten dat na 3 jaar al de banden beginnen uit te drogen , vindt ik eigenlijk wel wat snel , is hier wat tegen te doen ?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U geeft aan dat na 3 jaar uw banden al droogtescheurtjes vertonen.

3 jaar is wel erg snel. Op de banden staat achter de DOT code een 4 cijferige code, dit is de productiedatum WWJJ. Mogelijk heeft u oude banden gekregen.

Ik zou terug gaan naar de leverancier omdat dit hoe dan ook te snel is. Als de banden slechts 3 a 4 jaar oud zijn zal de fabrikant zeker geïnteresseerd zijn in de oorzaak en als ze ouder zijn heeft de leverancier u oude banden verkocht.

Overigens kunt u uitdroging beperken door de banden te beschermen tegen zonlicht.




***

Reactie van Andre St:

Hartelijk dank voor het antwoord op m'n vraag over de veel te snel optredende droogtescheurtjes in de (Yokohama) banden van mijn Mazda CX5 van 3 jaar met slechts 22.000 km op de teller.
Heb inmiddels van de garage begrepen dat het probleem zich meer voordoet bij deze Yokohama banden op Mazda's , zij hebben het met de fabrikant kort gesloten en die laat weten dat het mogelijk een "verkeerde" partij is , mogelijk voor een andere (aziatische) markt..??! Het schijnt ook niet onder de std. 3 jaar (Mazda) garantie te vallen (?) en voor evt. claims is 3 jaar te laat zegt de bandenfabrikant.... vlgs. de garage is het (nu nog) geen probleem en is er een mogelijkheid om de banden straks na bij de vlgd. (4 jr) beurt allen te vervangen tegen 50% korting..?? Ik ben hier dus eigenlijk niet blij mee , ik rijdt steeds nieuwe auto's om juist weinig extra (onderhouds)kosten te hebben. Wat is Uw mening en advies in deze situatie ?



***

Reactie van Jos van der Drift:

De droogte scheuren zijn inderdaad best opmerkelijk. Op zich een goed teken dat er erkend wordt dat dit mogelijk een 'verkeerde'' partij is.

Ik begrijp dat u het vervangen van de banden bij de volgende beurt beschouwd als onvoorziene kosten. Aan de ander kant zullen de banden inmiddels er dan zo'n 30.000 km op hebben zitten en is de inschatting dat wat profiel betreft de helft van de te verwachten levensduur er wel op zit. Wanneer u 50 procent korting krijgt is dat op zich een redelijke compensatie voor de periode dat de banden redelijkerwijs nog mee hadden moeten gaan. Ik denk dat dit naar omstandigheden wel een schappelijke oplossing is. Vooral ook omdat claimen als garantie best lastig is na drie jaar.

Overigens ga ik er wel van uit dat het relatief oppervlakkige droogtescheuren zijn. De veiligheid heeft natuurlijk prioriteit dus uw garage moet wel kunnen garanderen dat dit tot de volgende beurt absoluut niet in het geding is.