Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

kogeldruk trekhaak lichte auto's

Vraag gesteld door Wily op 5 juni 2015


Als 60+ ga ik er graag samen met mijn vrouw op uit met de elektrische fiets. Deze neem ik dan vaak mee op een fietsendrager achterop de trekhaak van mijn auto.

Nu ben ik op zoek naar een andere kleine auto maar het probleem is dat al deze auto's maar een trekhaak mogen met max 50 kg kogeldruk. Omdat onze fietsen samen 56 kg wegen en de drager 18 kg moet de kogeldruk al 75 kg bedragen.

Zou de ANWB haar invloed kunnen aanwenden bij de automobielindustrie om voor kleine lichtere of hybride auto's de kogeldruk te verhogen te verhogen naar 75 kg. De auto's mogen vaak wel caravans trekken van meer dan 800 kg.

Momenteel zie ik veel lichte auto's rijden met elektrische fietsen achterop maar volgens mij zijn die allemaal in overtreding omdat de kogeldruk met 50% overschrijding wordt belast. Je hoort gelukkig weinig over ongelukken maar als er iets gebeurd, trekt de verzekering zich waarschijnlijk terug omdat er onjuist gebruik is gemaakt van de auto.

Hoe zou u mij en vele andere fietsliefhebbers in de toekomst kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Wily Roelofs

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Dat er bij een groep automobilisten behoefte is aan een kogeldruk die toereikend is voor twee elektrische fietsen is bij autofabrikanten wel bekend. Die doen voortdurend onderzoek naar de wensen van de klant. Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto. Maar 75 kg kogeldruk bij een kleine auto kan wel, bewijst Kia. De kogeldruk van de Picanto (vanaf typegoedkeuring extensie *******,06, vanaf circa april 2014) is van 28 naar 75 kg verhoogd. Er is op het moment van schrijven alleen nog geen goedgekeurde trekhaak beschikbaar, maar het tekent de ontwikkeling die gaande is. Als concurrenten zien dat het extra verkopen oplevert, dan zullen ze snel volgen, waar technisch en qua veiligheid mogelijk.



***

Reactie van Froukje:

Ik heb nav bovenstaand antwoord toch nog een vraag.
In het test verslag van de ANWB van de Fiat Picanto in 2011 (http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/KIA/PICANTO/2011-04-01/2014-02-15/1980) staat:
" Een sterk punt dat juist voor dit soort auto’s van belang kan zijn, is de toegestane kogeldruk op de trekhaak van 75 kilo. Een caravan achter een Picanto is overdreven, maar een fietsendrager met twee (elektrische!) fietsen kan dus heel goed".
Hoe is dit te rijmen met het antwoord dat er pas sinds april 2014 types zijn van de Picanto die meer dan 28 (?) kilo op de trekhaak mogen hebben?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Bij de tekst in de occasiontest had ook moeten staan "vanaf typegoedkeuring extensie *******06, vanaf circa april 2014". Ik ga dat laten aanpassen.



***

Reactie van Geerfiets:

Is het wettelijk toegestaan om op mijn Kia Picanto uit januari 2014 een trekhaak met een (goedgekeurde) kogeldruk van 75 kg te laten monteren? Waarmee ik twee hybryde fietsen (gewicht incl. drager ca. 55 kg) op kan vervoeren?



***

Reactie van waander:

Lang leve de EEG

Wij hebben een ford fiesta van 2014 en die heeft volgens de nederlandse wet een kogeldruk van 50kg doch in duitsland en belgie is deze 75 kg. Ben ik nu gek?? Voor de nieuwe fiesta is de kogeldruk voor nederland opgekrikt tot 65 kg en in duitsland en belgie nog steeds 75 kg. welke uitgangs punten tiggen hier ten grondslag?



***

Reactie van adriaan2018:

Ik wil een Hyundai i10 leasen omdat deze geschikt is om 2 ebikes mee te nemen in de brochure staat kogeldruk max 75 kg
Mijn 2 ebikes wegen 47 kg ik heb ook een twinnyload gewicht 9 kg
In het leasecontract opgesteld door de Hyundai dealer stond je kan de fietsen vervoeren met een speciale fietsendrager en beugel.
Als fietsendrager werd genoemd de Thule euroclick g2
Ik ben echter gaan spitten op internet en deze drager is er helemaal niet meer
Nu is mijn vraag hoeveel waarde moet ik hechten aan in de brochure genoemde kogeldruk, En welke drager is geschikt om mijn 2 ebikes te vervoeren op de Hyundai i10