Cataloguswaarde versus verkoopwaarde

Vraag gesteld door Hans020 op 26 augustus 2015

Ik heb onlangs een occassion Ford Fusion uit 2009 met 44.700 op de teller gekocht bij de Ford dealer en voordat ik de aankoop deed heb ik op diverse sites oa de cataloguswaarde en verkoopwaarde opgezocht.
Wat me opviel is dat er best verschillen zijn, zo was bij de ANWB de catalosguswaarde van mijn Ford € 17.695 (bpm €2.854) zonder opties, bij 2 andere sites niet meer dan rond de € 15.000 zonder opties.
Qua verkoopwaarde lagen de verschillen ook best uit elkaar, bij de ANWB € 7.900, bij de BOVAG € 6.400, bij een derde partij €6.225.
Uiteindelijk heb ik bij de Forddealer € 8.000 (incl afleverkosten) betaald, met 6 maanden BOVAG garantie, terwijl de vraagprijs € 7.945 excl € 795 afleverkosten was met 24 maanden Ford garantie.
Heb ik de juiste prijs betaald ? Als ik de ANWB cijfers mag geloven wel, echter hebben zij niet een te hoge catalogusprijs ten grondslag aan de berekening gelegd ?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Een betrouwbare manier om de oorspronkelijke catalogusprijs te achterhalen is via het kenteken op rdw.nl bij 'voertuiggegevens raadplegen'. Onder het kopje 'fiscaal' vindt u de catalogusprijs. Maar zelfs die kan afwijken van wat er ooit voor de auto is betaald. Dat kan te maken hebben met prijswijzigingen, verschil in tijd tussen kentekenkoppeling en aflevering (voorraadauto's) en acties zoals 'gratis automaat' die in de catalogusprijs wel berekend staan en actiemodellen. Tweedehandsprijzen in koerslijsten van verschillende aanbieders hebben verschillende bronnen en kunnen dus ook onderling verschillen. 



***

Reactie van jade2014:

Goedemiddag ik had de volgende opmerking :
volgens de ANWB koerslijst is de inruilwaarde van mijn auto (Dacia Sandero Stepway juli 2010) bij een merkdealer €4.950
De auto die ik daar wilde kopen (Dacia Duster prestige van 2016) zou € 16.400 mogen kosten volgens jullie koerslijst.
Wat schetst mijn verbazing dat ze voor mijn auto slechts €4.000 inruil wilden geven en de Dacia Duster moest €16.950 kosten daarbij kwamen nog kosten voor een afleveringspakket bij van €595 dus kostte hij uiteindelijk € 17.545 ?

Hoe komt die koerslijst tot stand ? en in hoeverre kan een consument nog waarde hechten aan de ANWB koerslijst als de dealers toch hun eigen prijs bepalen ?
(ANWB & Autoweek zitten nagenoeg op de zelfde koersprijzen.



***

Reactie van Menno Neeteson:

Wij geven met de Koerslijst richtprijzen af, gemiddelde taxatiewaarden bij in- en verkoop door Bovag Autobedrijven, uitgaande van een auto in goede staat van onderhoud en met niet meer dan normale gebruikssporen (dwz geen schade). Uiteraard komen afwijkingen van dat gemiddelde voor.

De koerslijst wordt met de grootste zorgvuldigheid samengesteld op basis van een zeer grote hoeveelheid verzamelde data en op basis van de input van een groot aantal specialisten die zich dagelijks bezig houden met in- en verkoop. Op basis van de koerslijst zou je dus kunnen stellen dat het bod op de eigen auto laag is. Als daar geen directe aanleiding (defecte airco of schade of achterstallig onderhoud) voor is dan zou dat reden tot onderhandeling kunnen zijn. Dat is ook een beetje wat wij met de Koerslijst beogen. Wij vinden de auto dat bedrag waard en dus vinden wij een bod ver onder dat bedrag laag. Uiteraard staat het dealers vrij hun eigen prijs te bepalen. Als ANWB willen wij echter opkomen voor de belangen van onze leden. Op basis van onze koerslijst hebben wij beoordeeld dat het bod op uw eigen auto laag is terwijl de vraagprijs voor de auto waar u in geïnteresseerd bent, hoog is.

Als dealer is het natuurlijk makkelijker te stellen dat de richtprijzen in de koerslijst(en) niet kloppen dan te erkennen dat er wellicht wat veel gevraagd en wat laag geboden wordt. Als consument zouden we u adviseren niet direct de juistheid van de koerslijst in twijfel te trekken maar vooral ook de u aangeboden inruiltransactie op waarde te beoordelen.