Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mag men een band repareren in Duitsland?

Vraag gesteld door reparatie band duitsland op 3 maart 2016

Wanneer er een band hier in Nederland gerepareerd is mag men er dan in Duitsland mee rijden?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of men in Duitsland een autoband mag repareren.

Voorwaarden
Een band repareren mag, ook in Duitsland, als aan de voorwaarden is voldaan. Een van de voorwaarden is dat de band van de velg wordt gehaald en dat de binnenzijde van de band gecontroleerd is op beschadigingen. De reparatie moet dus vakkundig uitgevoerd zijn. Een band met een snelheidsindicatie H of hoger zal in Duitsland niet gerepareerd worden.

Noodoperatie
Ook in Nederland wordt het repareren van buitenaf gezien als een noodreparatie. Na een lekke band is het beste advies, in de meeste gevallen, om de band te vervangen.

Kortom: een vakkundig uitgevoerde reparatie in Nederland is dus in Duitsland toegestaan.

 


***

 

 

 

Reactie van Jan Apeldoorn:
Ik heb al veel gelezen over het plaatsen van een plug bij een lekke band maar stel een antwoord van een expert echt op prijs.
Bij mij is een plug in de linker voorband (V-band) geplaatst. Lijkt allemaal goed. Nu hoor ik dat dat in Duitsland niet is toegestaan en ik lees dat de ANWB het ziet als een noodreparatie. Ook staat er dat altijd de binnenkant van de band gecontroleerd moet worden.
Met de lekke band heb ik ,omdat ik dicht bij huis was een paar honderd meter gereden.

Dus voor controle (of meer ?) naar de Renault garage. Discussie met de medewerker. Door hem geplaatste opmerkingen.
"wij doen het altijd zo" "is altijd goed" "wat zouden wij in vredesnaam moeten controleren" "Als de ANWB zegt dat er gecontroleerd moet worden dan moeten ze ook maar aangeven wat er bekeken moet worden" "als je de ANWB belt dat krijg je enkel een helpdesk en die weten er ook niks van".

Op mijn opmerking dat zoiets toch niet voor niets gezegd wordt en dat het toch vreemd is dat, uit veiligheidsoverwegingen, in Duitsland een band niet gerepareerd mag worden, het volgende commentaar:

"Ach in Duitsland moet je ook winterbanden hebben, hoeft hier ook niet" "Ach die Duitsers" "Je krijgt er echt niet eerder een klapband door" "noem mij eens het aantal mensen die een klapband heeft gekregen daardoor" "Andere garages die niet repareren maar er direct een nieuwe band op zetten...geldklopperij". "geen enkele leasemaatschappij zal toestemming geven om er een andere band op te zetten" En nog een aantal naar mijn idee zeer irrelevante opmerkingen.

Vreemd dat "experts" in kader van veiligheid iets totaal anders zeggen dan een receptionist bij de garage. 
Ik ben een totale leek op dit gebied maar wil wel graag veilig rijden en stoor mij erg aan de zeer, zeer laconieke houding van de receptie van Renault.

In ieder geval zijn raad opgevolgd om de ANWB om uitleg te vragen.
Ben zeer benieuwd.

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

Noodoperatie

Een plug van buitenaf beschouwen we inderdaad als noodreparatie met het advies op een zo kort mogelijk termijn de band nader te laten checken. Een object in de band kan het karkas beschadigen en kan van binnenuit goed beoordeeld worden en ook gerepareerd wanneer dat verantwoord blijkt. Zeker wanneer u meldt nog enkele honderden meters te hebben gereden met een lekke/lege band.

Nieuwe band
Uw garage doet er wat mij betreft vrij laconiek over. Veiligheid heeft prioriteit en ik zie geen bezwaar wanneer een garage preventief tóch een nieuwe band adviseert. Bij het van buitenaf inbrengen van een plug moet vaak ook het gat ''geruimd'' worden om deze er in te krijgen. Feitelijk wordt het karkas dan ook beschadigd. Er is toch een risico dat zo'n plug de band verlaat en dan is zo'n band toch wel heel snel leeg. Op de linker baan van de snelweg lijkt me dat per definitie niet het gewenste moment.

Vervangen
Vervangen is dan toch vaak de beste optie. Die keuze wordt ook wat makkelijker wanneer het beste van de band er wel af is. Bij een dun profiel was het einde toch al in zicht en is repareren tóch al een nutteloze aktie.

Veiligheid is prioriteit 
Onze oosterburen zijn misschien wat strikt op dit gebied. Maar op de Duitse autobahn zijn er nog altijd trajecten waar hoge snelheden bereikt worden. Ik zou dan toch óók een duurzame reparatie van binnenuit preferen óf bij twijfel nieuw. Van een professionele garage zou dat toch eigenlijk ook de insteek moeten zijn; veiligheid boven alles.