Is het reëel dat reparatiekosten moeten betaald na afloop van fabrieksgarantie terwijl ik de auto als showroommodel nog geen twee jaar heb

Vraag gesteld door Hoogweg op 29 november 2018

Het betreft de volgende situatie:

Peugeot 308 SW Style 1.2
Datum 1e inschrijving Nederland: 29-07-2016
Datum tenaamstelling: 21-04-2017
Nieuw 0km
Fabrieksgarantie: 2 jaar, eindigt 28-07-18
Basisbeurt 04-04-2018, km stand: 6751

Km stand: nu 12400
29-09-18 1e storing: Peugeot assistance: reset rapport per email
01-10-18 gemeld bij garage

24-10-18 2e storing: reset bij garage, er was een terugroepactie.

Afspraak voor 21-11 gemaakt bij garage i.v.m. onregelmatig lopen motor
15-11-18 motor geen vermogen, gestrand, Peugeot assistance, repatriëring,
leenauto t/m 19-11, leenauto garage 22-11
auto naar garage brandstofpomp defect
overslaande cilinder - bobine vervangen
27-11 auto gehaald, zelfde avond weer storing

28-11 auto garage
katalysator defect door onverbrande brandstof van eerdere storing

Coulance regeling (mondeling) 1e reparatie € 280,-
2e reparatie € 250,-
Nog geen rekening ontvangen

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Nog geen twee jaar geleden heeft u een nieuwe Peugeot 308 SW (showroom) geleverd gekregen. Na het verstrijken van de fabrieksgarantie is er een aantal reparaties uitgevoerd. U vraagt zich af voor wiens rekening de reparatiekosten dienen te komen.

Fabrieksgarantie
De fabrieksgarantie vangt niet aan op de dag van levering, maar op de dag dat de auto op kenteken wordt gezet. Wanneer u een showroom model koopt, welke reeds een jaar op kenteken staat, betekent dit dat er sprake is van nog slechts één jaar fabrieksgarantie. Het is raadzaam bij de aankoop van een showroom model met de verkoper te onderhandelen over extra garantie.

Wettelijke garantie
Van een jonge auto - net buiten de fabrieksgarantie - niet een dusdanige lage kilometrage - 12.400 km - heeft u niet te verwachten dat onder meer de brandstofpomp en bobine aan vervanging toe zijn. Bovendien heeft een bestuurder ook geen enkel invloed op desbetreffende onderdelen.

Nu de auto ondeugdelijk blijkt, voldoet de auto niet aan de redelijke verwaachting op grond van de koopovereenkomst. Ofwel; er is hier sprake van non-conformiteit ex artikel 7:17 BW e.v.

Terug naar leverancier
Voor een geslaagd beroep op conformiteit dient u te allen tijde de verkoper in de gelegenheid te stellen om het gebrek te herstellen. Op grond van artikel 7:21 lid 2 BW dienen de reparatiekosten voor rekening van de verkoper te blijven.

Geschil?
Mocht u er met de dealer niet uitkomen. Betaal dan eventueel de factuur onder voorbehoud van alle rechten (vermeld dit bij de overschrijving of laat zulks door dealer op de factuur vermelden).

Geschillencommissie
Vervolgens kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.