Start kabels verkeerd aangesloten?

Vraag gesteld door judokus op 26 september 2017

26 september 2017

Beste ANWB expert,
De eigenaar van een autozaak heeft mijn start kabels genomen. Hij sluitte beide kabels (rood en zwart) aan de auto met de "dode"accu. Vervolgens sluitte hij de negatieve kabel en dan de positive kabel aan de auto met de geladen accu. Zonder de auto met de geladen accu eerst te starten, startte hij de auto me de "dode"accu.
De volgorde van sluiten van kabels komt niet overeen met het advies van de ANWB. Ook startte hij de auto met de "dode"accu direct zonder eerst de auto met de goede accu te starten. De auto met de "dode"accu start meteen.

Vraag (1) : Kan dat invloed hebben op de goede werking en de levensduur van de goede accu?

Vervolgens heeft hij de auto op zijn autoambulance gereden. Daarna heeft hij de motor van mijn auto met de zojuist opgestarte auto gewoon laten draaien. Hij zou de auto van Gorredijk naar Meppel rijden, een reisduur van ongeveer een uur, rekening houden met het feit dat de autoambulance niet 130 km/per uur wordt gereden.
Hij gaf aan dat het nodig was zodat er de auto voldoende kracht heeft om de auto weg te rijden van boven de auto ambulance.
Ik begreep dit niet. Waarom moest hij ruim een uur de motor aan laten staan om slechts de auto van de autoambulance weg te rijden.
Heeft hij juist gehandeld? Zo niet, heb ik benzine verloren voor ruim een uur dat de motor heeft gedraaid slechts voor het wegrijden van de auto vanuit de autoambulance.
Vraag (1): Is het niet erg zwaar voor de stilstaande auto om ruim uur te draaien zonder enige wind? Kan dat kwaad?
(2) Mag de auto bedrijf eigenaar zomaar besluiten om een uur te motor te draaien om slechts de auto naar beneden te rijden van de auto ambulance?
(3) Heeft het autobedrijf eigenaar juist gehandeld? Zo niet, wat raad u mij aan te doen.

Graag ontvang ik een antwoord voor de bovenstaande vragen.

Alvast bedankt,

Joseph Fernandes

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een aantal vragen over de handeling van de eigenaar van een autobedrijf.

De geadviseerde volgorde van aansluiten van startkabels is vooral ter voorkoming van kortsluiting. Als eerst de twee polen op de goeie accu worden aangesloten, kan er kortsluiting ontstaan als de twee andere accuklemmen elkaar raken. Als de geadviseerde volgorde wordt toegepast is de kans op ontsteking van eventueel waterstofgas ook het kleinst.

De persoon in kwestie heeft de motor een tijd lang stationair laten draaien. Bij het afladen van de auto zou meneer anders opnieuw starthulp moeten geven. Ook werd de accu meteen geladen, al is het niet op de meest ideale manier. Er echter staat nergens of dat mag of niet. De koelventilator moet oververhitting voorkomen. Bovendien stond de auto, als ik het goed begrijp, op een rijdende autoambulance, dus er moest sprake zijn van enige rijwind.

Een accu zien we het liefst geladen worden door een acculader, of gewoon al rijdend. Stationair laten draaien was in dit geval wel erg gemakkelijk. Voor de auto zijn het geen ideale omstandigheden, maar bij een goed werkend koelsysteem zie ik geen redenen om aan te nemen dat er schade is ontstaan. Mocht dat wel zo zijn, dan zal u ook moeten aantonen dat de schade is ontstaan door toedoen van de eigenaar van het autobedrijf.





***

Reactie van judokus:

Harrtelijk dank voor de uitleg. Ik stel het op prijs.