Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kachel wordt niet warm

Vraag gesteld door Carlos Santanos op 4 april 2017

Beste, Mijn vraag betreft een probleem met mijn Jaguar X-type 2.2 diesel (2006). Na de stuurpomp te hebben vervangen ivm lekkage (voor een nieuwe) deed zich een probleem voor met het TE warm worden van de motor. De temperatuur gaat (bij 100/110 km/h) naar zo'n 100 a 110 graden, en corrigeert zichzelf naar 90 of soms 80 graden. (druktest op koelsysteem uitgevoerd, geen bijz.) Hier op heb ik besloten de koelwater-thermostaat en oliekoeler-thermostaat te vervangen, en opnieuw te ontluchten. Temperatuur van de motor blijft gelukkig stabiel op 90 graden nu. Echter de kachel wil bij stadsverkeer goed werken, maar op de snelweg is deze ijskoud (ook op hi, en 31 graden op het bediendeel). De garage en Jaguar dealer kunnen mij niet verder helpen en hebben hier al naar gekeken (waterpomp open gemaakt, slangen nagekeken, en radiateur doorgespoeld). Zouden jullie van de ANWB mij advies kunnen geven waar nu eventueel verder naar gezocht kan worden dan wel vervangen worden. Graag hoor ik van u. Mvg Carlo

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De kachel van uw Jaguar blijft op de snelweg ijskoud en u bent opzoek naar de oorzaak.

Ik kom na intensief speurwerk geen eenduidige oorzaak tegen voor dit probleem in combinatie met merk en type auto. Daarom heb ik gericht naar soortgelijke klachten gezocht gerelateerd aan de Ford Mondeo van deze generatie. Met name uiteraard omdat er veel overeenkomsten zijn.

U geeft zelf aan dat de waterpomp al nader bekeken is. Deels afgebroken schoepen van de waterpomp komt bij de Mondeo nog weleens voor. Het blijkt dat van deze Jaguar diesel uitvoering dezelfde pomp wordt toegepast. Ik hoop dus dat de waterpomp daar ook op gecontroleerd is omdat dit wel past bij de verschijnselen.

Natuurlijk zijn luchtbellen en een verstopte kachelradiateur voor de hand liggend maar dat lijkt mij inderdaad voldoende aandacht te hebben gekregen. Misschien dat andere lezers een gouden tip hebben. Anders zou u óók eens een Ford dealer kunnen raadplegen die misschien frequenter tegen dit soort klachten is aangelopen.



***

Reactie van Carlos Santanos:

Beste Jos, Deze laatste 2 onderwerpen nakijken lijkt mij een goede oplossing. Denkt u wellicht aan een koelwatersensor (temperatuur) die dit zou kunnen aansturen en een tikkeltje van slag is? Of ben ik dan in de verkeerde richting aan het denken? Mvg Carlo



***

Reactie van Jos van der Drift:

Een mogelijk schuldige sensor kom ik niet zo gauw tegen. Ik kom wel een Engels Service Bulletin van de fabrikant tegen die misschien in relatie gebracht kan worden met uw probleem. Misschien dat er bij de dealer een lampje gaat branden wanneer u dit bulletin bij hen onder de aandacht brengt.

Met wat Engelse zoektermen kom je overigens veel meer hits tegen op internet. Misschien dat een paar uurtjes intensief speuren u ook een stapje dichter bij de oplossing brengt. Zo blijkt er ook een reset procedure te zijn van de kachel. Misschien dat de dealer deze procedure erbij kan zoeken en simpel uitvoeren. Het zou best kunnen dat gedurende de eerdere sleutel werkzaamheden de stroom eraf is geweest en daardoor nu ontregeld.