Belasting op trekhaak door fietsenrek.

Vraag gesteld door adekruijff op 17 juli 2015

Bij een beladen fietsenrek treedt er op de trekhaak een verticale kracht op die als "kogeldruk" kan gelden. Het maximum daarvan is bepalend.
De aanhangwagenkoppeling heeft een beperkt vrijdraaiende verbinding met de kogel. De trekhaak wordt daardoor bij remmen, optrekken en het nemen van bochten als gevolg van de (horizontale) krachten o,a. ook op buiging belast.
Maar deze krachten worden bij de typegoedkeuringsprocedure van de trekhaak zeker "meegenomen"
Maar bij de belasting door het fietsenrek treedt er door de inklemming van het rek op de kogel (de verbinding wordt vast)aanvullend ook nog een wringend moment op. M.i. kan dat behoorlijke waarden aannemen.
Mijn vraag: Hoe medebepalend is dat wringend moment voor de totale trekhaakconstructie?
Ik lees daar nergens iets over.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Zowel bij een aangekoppelde aanhangwagen als met een beladen fietsendrager op de trekhaak, werken er in alle richtingen grote krachten op de trekhaak en op de auto. We mogen er van uitgaan dat fabrikanten daar rekening mee houden in de bepaling van de maximum aanhangwagenmassa en kogeldruk.