Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lekkage versnellingsbak

Vraag gesteld door TwinGOtwinGO op 9 april 2016

In 2012 heb ik een 2e hands Renault Twingo (bouwjaar 2011; bij aanschaf 25.000km) bij de renault dealer gekocht. De auto heb ik altijd bij de dealer laten onderhouden volgens schema en jaarlijks heb ik zowel een winter als zomercheck laten uitvoeren. Er zijn nooit problemen geweest. Zojuist is echter bij de zomercheck het volgende probleem vastgesteld: lekkage van de versnellingsbak, de packing lekt. Vier maanden geleden bij de wintercheck was er nog niets aan de hand.

De auto is inmiddels 5 jaar en 1 maand oud en heeft 105.000km op de teller. Volgens de garage moet de versnellingsbak vervangen worden (2.200 euro). Op mijn aandringen heeft de garage contact gehad met renault nederland voor coulance regeling, deze geven geen toestemig voor vervangen vAn de bak en vinden dat de huidige versnellingsbak gerepareerd moet worden. (1.200 euro, waarbij Renault 200 euro zal betalen)

Is het normaal dat een versnellingbak bij zo weinig km en pas 5 jaar oud, plotseling kan gaan lekken. Hoort dit niet veel langer mee te gaan (hoe lang gemiddeld?) en is hier niet sprake van een fabrieksfout? Zou Renault niet meer tegemoet moeten komen dan 200 euro? Coulance van 15% is erg weinig, als je er van uit gaat dat versnellingsbak bijv minstens 300.000km mee hoort te gaan. 

Kan er nog een coulance van de garage worden verwacht? Is het repareren van de versnellingbak wel de beste optie. Toch gek dat eerst wordt voorgesteld om de gehele versnellingsbak te vervangen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een olielekkage aan de versnellingsbak van uw 5 jaar oude Renault.

Buitensporig gebrek
Gezien de leeftijd en kilometerstand is er wat mij betreft sprake van een buitensporig gebrek. Een lekkende versnellingsbak heeft bij een normaal bereden en onderhouden auto niets met normale gebruikersslijtage te maken.

Coulance
De reden waarom ineens wordt afgezien van het vervangen maar aangestuurd op het repareren van de bak is gissen. Vermoedelijk heeft de dealer gezocht naar de weg van de minste weerstand en is repareren een intensievere klus dan het volledig overzetten van de bak. En de importeur geeft uiteraard liever 15 procent coulance op 1.200 euro dan op 2.200 euro.

In gesprek gaan met dealer
In ieder geval had u wat leeftijd en kilometrage betreft minimaal een dubbele levensduur mogen verwachten. De aangeboden coulance staat dan ook niet in verhouding en heeft u alle reden hier met uw dealer nog over in dialoog te gaan. Uiteindelijk is dat ook juridisch gezien de voor u verantwoordelijke partij en zou het redelijk zijn wanneer de door de importeur aangeboden coulance wordt aangevuld door de dealer tot ongeveer de helft van de totale kosten.