Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Inhouden vermogen auto na verwijderen "sjoemelsoftware". Garage neemt geen verantwoordelijkheid.

Vraag gesteld door Marcel77 op 14 oktober 2016

Na de terugroep actie voor de EA 189 dieselmotor heb ik op 7 oktober mijn auto naar de Seatdealer in Veldhoven gebracht. Deze heeft de "sjoemelsoftware" verwijderd. Een certificaat als bewijs heb ik daarna ontvangen. Ik zou geen verschil moeten merken na deze update. Nu geeft de auto bij veel lagere toerental als voorheen dat ik moet overschakelen naar de volgende versnelling. De dealer zegt dat ik dit maar moet negeren. Vervelender is dat de auto nu regelmatig inhoudt bij het wegrijden in de eerste versnelling, dit deed de auto voorheen niet. Dit heeft al meerdere malen voor een gevaarlijke situatie gezorgd bij drukke rotondes. Dealer wil dit wel nakijken door het uitlezen van de computer maar gaat er vanuit dat het inhouden van de motor los staat van de terugroep actie. Reparatiekosten zijn bij voorbaat al voor mijn rekening. Kan dit zomaar? Dealer neemt geen verantwoordelijkheid omdat ze niet eerder klachten hebben ontvangen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw vraag is duidelijk en zullen u z.s.m. mogelijk van een antwoord voorzien.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Inmiddels hebben we uw verhaal voorgelegd aan de importeur Pon. De belofte is gedaan dit verder uit te zoeken en komt men hier zo spoedig mogelijk op terug. Wordt vervolgd!



***

Reactie van Yda Matthijssen:

Naar aanleiding van uw vraag hebben wij het volgende antwoord ontvangen van importeur Pon.


"Functies zoals een schakelindicator worden doorlopend geoptimaliseerd op basis van ontwikkelingsinzichten en praktijkervaringen. De EA189 NOx-software-updates zijn gebaseerd op de meest actuele instellingen zoals die momenteel in de serieproductie worden gehanteerd. Indien een auto niet is voorzien van de meest recente software, dan zal de EA189 software update ook de meest recente instellingen van de schakelindicator updaten. Daardoor kan het schakeladvies dus na de update afwijken van het advies voor de update. Daarbij geeft deze indicator de bestuurder slechts een advies rond optimaal, energiebesparend schakelen.

Rond het inhouden van de auto en de reactie van de dealer daarop, vermoeden wij dat het om een misverstand tussen de dealer en de voertuigeigenaar gaat. De dealer zal elke klacht serieus bekijken waarbij het kostenvraagstuk bij de oplossing van de klacht inderdaad afhankelijk is van de oorzaak van de klacht".

Per mail heb ik u een naam en telefoonnummer doorgegeven die u in uw geval kunt bellen.

Andere auto eigenaren met problemen ten gevolge van het verwijderen van de sjoemelsoftware kunnen contact opnemen met de klantenservice van Pon.



***

Reactie van Marcel77:

Vorige week heb ik contact opgenomen met de contactpersoon van wie ik van u de naam heb gekregen bij de Seat dealer. Ik heb met hem een afspraak gemaakt voor vandaag om de motor uit te lezen en een testrit te maken. Vanmiddag ben ik naar de afspraak gegaan en ben daar uitstekend geholpen. Eerst ben ik samen met de monteur een testrit gaan maken. Helaas reageerde de auto goed en heeft het euvel zich niet voorgedaan. Alsof je geen tandpijn meer hebt als je naar de tandarts gaat. Daarna is in de werkplaats de motor uitgelezen. Ook hier ben ik de hele tijd bij geweest. Er is helaas geen storing geconstateerd. Ik heb met de dealer afgesproken dat ik af wacht of het euvel erger wordt, dan is het probleem misschien beter te vinden. In ieder geval ben ik blij dat de dealer het probleem serieus heeft genomen en dat er gezocht is naar een oplossing.