Toekomst lpg/technisch lpg

Vraag gesteld door Mokkel op 20 september 2018

Ik ga ongeveer 25000 km per jaar rijden door een nieuwe baan.
Nu ben ik aan het overwegen een citroen xantia 1.8 met g3,km stand 275000 km
Waar ik graag uitsluitsel over wil hebben:
1.wat gaat gebeuren in de toekomst met lpg,oa wegenbelastingtechnisch en de verhalen die dr zijn ivm nederlandvan het gas af.
2.zijn dr technische nadelen bij bij deze auto oa gezien kmst.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U gaat ongeveer 25.000 km/jr rijden en overweegt een Citroën Xsara 1.8 op LPG G3 te kopen met een kilometerstand van 275.000.

U vraagt wat er in de toekomst gaat gebeuren met de wegenbelasting voor auto's op LPG G3.

Niemand kan in de toekomst kijken, op dit moment zijn er geen grote wijzigingen te verwachten in het tarief wegenbelasting voor auto's op LPG G3. Ook in het kader van Nederland "Nederland van het gas af" gaat er in de wegenbelasting niets veranderen, hier doelt men op aardgas.

Verder vraagt u of er technische nadelen aan deze auto zijn.

Een redelijke verwachting voor een benzinemotor is 250.000 km. Deze motor is de 250.000 km ruim gepasseerd. Een benzinemotor is niet gemaakt voor LPG. Op LPG heeft de motor te maken met hogere temperaturen waardoor regelmatig problemen ontstaan met de kleppen. Deze problemen zien we dan vanaf 150.000 km. Bij het ontstaan van problemen aan de kleppen staat u voor hoge reparatiekosten en bent u het financiële voordeel van LPG al snel kwijt.

Veelal zien we dan ook bij het aanbod van auto's op LPG kilometerstanden vanaf 150.000 km.

Als u 25.000 km/jr gaat rijden met een beperkt budget kunt u beter een wat oudere, zuinige benzineauto kopen met een kilometerstand tot 150.000 km.