Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

BMW Active Tourer automaat kan niet op de motor remmen

Vraag gesteld door Techneut op 12 oktober 2018

Goedendag, Ik heb een nieuwe BMW Active Tourer 218i met DCG automaat (dubbele koppeling). De auto reageert gevaarlijk. Tijdens rijden ontkoppelt de automaat bij gas loslaten. Bij gasgeven of een beetje remmen koppelt de bak weer en andersom. Dit betekent op de snelweg dat je bij gas loslaten ook moet bijremmen omdat de auto in vrijloop gaat en je toch op je voorganger inrijdt. (bijv. A-7 met vele viaducten). De auto doet dit ook in snelle bochten, bijv. Purmerend en bij Zaandam. (onderstuur/overstuur). het verschijnsel doet zich voor in de Comfort en Eco stand en is niet uit te schakelen. De importeur doet niets en wil een dinerbon geven ter compensatie. Achterop komend verkeer ziet dus continu remlichten. Normaal verkeer is in feite alleen mogelijk in de sportstand waarin het remmen op de motor wel werkt. Kortom een auto met een onbehaaglijk losgeslagen projectiel gevoel. Mijn vorige BMW had alleen in ECO een vrijloop die bovendien uitgeschakeld kon worden. Graag mening en eventueel actie van uw expert.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bent niet tevreden over de werking van de DCG automaat van uw BMW Active Tourer.

Deze Double Clutch Gearbox gaat in de vrijloop bij gaslos in de Comfort en Eco rijmodus. De importeur heeft dit waarschijnlijk uitgelegd als een producteigenschap met CO2 reductie als motivatie. U ervaart dit als onbehaaglijk, met name ook vanwege het regelmatig noodzakelijk bijremmen.

Het verschijnsel is ongetwijfeld producteigen en ook aanwezig bij alle andere exemplaren van dit type zoals en ervaren we ook wel bij andere merken. Een gebrek zal BMW niet afdoen met een dinerbon. Meldingen van soorgelijke klachten ben ik na lang zoeken niet tegengekomen. Maar misschien dat andere BMW bezitters hier iets in herkennen en u nog respons krijgt op deze topic. Bij meerdere klachten zie je nog weleens een softwarematige oplossing wanneer je met vereende krachten wat meer een vuist kunt maken.



***

Reactie van Techneut:

Ik vind het onbegrijpelijk dat er zo laconiek over "coasten (vrijloop)" gedacht wordt. Bij een handschakel bak leer je nooit ontkoppelt te rijden, bijv in bochten en helling af, dat is juist met coasten het geval. Ik vind dat veiligheid nu ondergeschikt gemaakt is aan ± 2% CO2 reductie (overigens ook arbitrair). Wat te denken aan het veel vaker gebruiken van de remmen. Geeft een hogere fijnstof belasting en lifecycle kosten van het remsysteem, koppeling en het tweemassa vliegwiel dat steeds de optaters naar de motor moet opvangen. Ben heen en weer naar München geweest. In het berg/heuvelland donder je letterlijk naar beneden, heel onbehaaglijk. Ik heb de hele rit maar met uitgeschakelde tractie control gereden, ook niet goed maar beter dan een onbestuurbare auto. Ik hoop dat men eens goed over de gevolgen gaat nadenken. Maar ja, iedereen laat zijn oren hangen naar de milieu lobby, ten koste van alles.