slijtage verschil atmosferische/turbo 1.0 motor Ford

Vraag gesteld door schorpioen99 op 20 augustus 2018

Ik rijd nu in een Focus 3 1.6 ti-vct 105 pk. Over het algemeen worden er kleine stukjes met de auto gereden waardoor het niet altijd zeker is of de motor goed op bedrijfstemperatuur komt. De auto wordt goed onderhouden en heeft blijkbaar weinig problemen met de korte stukjes, buiten het feit om dat dit eigenlijk voor geen enkele auto echt goed is. Nu overweeg ik de overstap te maken na een Ford Focus 1.0 100 pk ecoboost. Eigenlijk 2 vragen in 1. Kan deze turbomotor dit rijgedrag ook aan zonder extreme slijtage en/of belasting van de motor en is een atmosferische motor niet beter bestand tegen een geregeld mindere bedrijfstemperatuur dan deze kleine turbo die volgens mij überhaupt in alles wat kwetsbaarder is in slijtage, onderhoud en rijgedrag ?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt naar slijtage verschil tussen een atmosferische 1.6 en een 1.0 turbomotor van Ford.

Zoals u al aangeeft is het voor geen enkele motor goed om veel korte ritjes te rijden.

Omdat de 1.0 motor een 3 cilinder is heeft hij minder bewegende delen. Verder is door moderne technieken en minder vloeistoffen een moderne 1.0 T motor sneller op bedrijfstemperatuur dan een atmosferische 1.6 motor.

De 3 cilinder 1.0 motoren worden al geruime tijd toegepast en er zijn ons geen specifieke problemen bekend van auto's die veel korte stukjes rijden. Er is geen reden om aan te nemen dat de 3 cilinder turbo motor gevoeliger is voor het rijden van korte stukjes.