Benzinetank leegrijden?

Vraag gesteld door Ruth Meijer op 19 april 2017

Ik krijg tegenstrijdige berichten over het leegrijden van een benzinetank. Geeft het schade en welke bij een nieuwe benzinemotor? (Mazda 6) Het enige wat ik erover lees is een mogelijk eerder vervuilen van het benzinefilter. In het boekje bij de auto wordt zelfs gesproken over 1/4 vollaten, maar dat is wel heel lastig. 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het verstandig is de benzinetank leeg te rijden.

Benzinetank leegrijden
Minimaal 1/4 tankinhoud kan een goed advies zijn voor een berijder die weinig kilometers maakt en lang met een tankinhoud doet. Om veroudering en verontreiniging van de brandstof zo veel mogelijk te beperken kan tijdig verversen van de tankinhoud dan een passend advies zijn.

Brandend reservelampje
Voor de gemiddelde gebruiker hoeft dat niet. Het advies is dan om uiterlijk bij een brandend reservelampje op een zo kort mogelijk termijn de tank weer af te vullen. Bij voorkeur niet nog zoveel mogelijk óók de reserve tankinhoud benutten. De laatste liters in de tank is toch zo'n beetje het residu waar duidelijk meer sprake is van vuil en verontreiniging. Dus diep in z'n reserve doorrijden is technisch zeker niet aan te bevelen en is een brandend reservelampje zo'n beetje de uiterste indicatie om het dischtsbijzijnde tankstation op te zoeken.

 


***

 

 

 

Reactie van Ruth Meijer:
Dank. Maar wat is dan precies de schade? Is dat meer dan een filter dat iets eerder vervuild raakt?


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
Het brandstofsysteem loopt wat meer kans op inwendige vervuiling en kan vervolgens ook wat motorische klachten geven zoals inhouden, slechtere prestaties, hoger verbruik en in een ernstiger geval ook motormanagment storingen. Een brandstoffilter kan ook sneller vervuilen wanneer je met regelmaat op de laatste restjes benzine rijdt. Er is natuurlijk niks op tegen om incidenteel 'n keer ver op reserve te rijden maar je moet er geen gewoonte van maken.

 


***

 

 

 

Reactie van JvKnegsel:
Doorrijden totdat het reservelampje gaat branden is ook nog om een andere reden een slecht advies.
Je zult de eerste niet zijn bij wie het lampje defect is....

Houd ook gewoon de brandstofvoorraadmeter in de gaten. Dat is weliswaar "slechts" ene indicatie, maar laar het niet aankomen op de laatste druppel.

Behalve kwesties als inwendige vervuiling en storingen, kan het met nog maar enkele liters in de tank soms knap lastig zijn tijdig een tankstation te vinden dat nog open is. En in de bergen kan een schuin staande auto dan wel eens ervoor zorgen dat de brandstof niet naar de motor kan komen.
Of je parkeert de auto, wil de volgende dag weer rijden en vergeet even dat je nog maar vijf liter brandstof had....

In Duitsland is het zelfs strafbaar als je door brandstofgebrek (niet tijdig tanken) stil komt te vallen op de autosnelweg.

 


***

 

 

 

Reactie van Ruth Meijer:
Hartelijk dank!