Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke reserveband moet ik nemen?

Vraag gesteld door gkvandermandele op 7 april 2015

Wij hadden gisterenochtend met onze Audi een lekke band in Londen. Gelukkig kon de Wegenwacht via AA ons helpen en konden wij na niet te lang wachten weer verder met een "propje" in onze band. Alleen mochten wij daarmee niet harder rijden dan 100km/u zodat de terugreis bijna een uur langer duurde. Ik was binnenkort toch aan vervanging van onze vier banden toe en heb nu de volgende vraag. Een lekke band vervangen is bij onze auto nogal bewerkelijk en vereist hulp van de WW. Wat is onder deze omstandigheid het beste alternatief voor iemand die nogal veel lange reizen per auto maakt: 1. de bij de auto geleverde reserveband ("thuiskomer") waarmee je dan niet meer dan 80km/u mag rijden; 2. een extra "normale" band te kopen (ik veronderstel dat die in de daartoe beschikbare ruimte past); of 3. zelf een "plug" apparaat met electrische pomp kopen zodat bij een "eenvoudig" lelle band (spijker of schroef) ik zelf de band ter plekke kan repareren?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Voor kennelijk een reislustig type zoals u zou een volwaardig reservewiel de beste optie zijn. Zelf aan de slag gaan met een reparatieset is vaak ook niet onder de meest gunstige omstandigheden. Daarbij merkt u zelf terecht op dat dat de lekkage wel te repareren moet zijn. En ook dan is er sprake van een noodreparatie waardoor je wat snelheid betreft toch weer beperkt bent. Dat geldt óók voor een noodwiel of ''thuiskomer''. Een traditioneel reservewiel is dan wat mij betreft eerste keus. Desnoods laadt u dat wiel alleen achterin de auto wanneer u buiten de Nederlandse landsgrenzen rijdt. Sommige gebruiken een winterwiel (velg+winterband) als reservewiel, bijvoorbeeld bij vakantiekilometers.