Remkrachtverdeler mogelijk stuk hoe merk je dat

Vraag gesteld door Remkrachtverdeler op 04 mei 2018

Goedemorgen ik heb afgelopen week mijn 17 jaar oude Seat Ibiza laten keuren en hij wordt afgekeurd op iets wat de remkrachtverdeler heet maar ze konden mij niet uitleggen hoe ik dat had kunnen merken en of hoe dat is gekomen.Kostenplaatje hiervoor is 435 euro inclusief arbeidsloon denk ik.
Kan dat kloppen dat bedrag of wordt ik opgelicht.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt uitleg over de remkrachtverdeler.

Feitelijk verdeelt dit onderdeel de remkracht over de remmen op de voor- en achteras. Afhankelijk van de belading van de auto zal er soms wat meer remdruk zijn op de vooras en in een ander geval juist weer wat meer op de achteras. De meeste remvertraging zit in principe op de vooras maar bij meer belading kan het zijn dat er dan wat meer remdruk naar de achterremmen gaat. Feitelijk zorgt de remkrachtverdeler voor de meest optimale remvertraging afhankelijk van de belading van de auto.

Universeel kom ik dit onderdeel tegen voor ruwweg 80-100 euro. Ik schat zo'n 2 uur arbeid met ontluchten van het remsysteem. Heel globaal kom ik op ongeveer 350 euro incl. BTW. Tenzij het genoemde bedrag afkomstig is van de dealer met hogere uurtarieven en originele onderdeelprijzen. Voor m'n gevoel zou het wellicht elders wel voor 100 euro minder moeten kunnen.

De verdeler kan overigens vast gaan zitten. Dat is voor een auto van deze leeftijd niet héél uitzonderlijk. U hoeft daar op zich niet heel veel van te merken. Misschien pas bij een noodstop of vooral bij een zwaar beladen auto. Het behoort tot de APK eisen en is mogelijk daardoor ook aan het licht gekomen.