Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

PTCruiser 2.2. Touring met benzinemotor met schakelt moeilijk

Vraag gesteld door Josefina op 17 juni 2018

Onze PT Cruiser 2.4 Touring handgeschakeld (benzine) schakelt zeer moeizaam bij een warme motor en/of bij warm weer. Met name van de 1ste naar de 2de en terug is het een drama en de 5e versnelling gaat ook niet zoals het hoort. Er zijn nieuwe koppelingskabels in gezet, maar na een ritje was het schakelen nagenoeg onmogelijk. We riepen de ANWB erbij, die constateerde dat de kabels waren losgeschoten en niet waren geborgd bij de garage. Dit is alsnog gefikst. Kan het hierbij niet goed afstellen van het vrije slagmechanisme van invloed kunnen zijn op het schakelen?? Gedurende de afgelopen winter reden we weinig en ging het schakelen redelijk. Nu bij warm weer en bij een langere rit opnieuw koppelproblemen naar 1 en 2 en terug. We durven er niet mee naar Oostenrijk te rijden.

Ik heb geconstateerd dat de koppeling-voetpedaal vrij hoog zit en daardoor lastig is in te trappen; ca. 2 cm. hoger dan de rem- en het gas pedaal. Verder vraag ik me af of een verkeerd soort olie in de bak zit, wat van invloed kan zijn bij warm weer en lange ritten. Volgens de garage is de olie mooi helder maar is het wel de juiste en welk soort olie moet er eigenlijk in?

b.v.d. voor het antwoorden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een slecht schakelende 2.4l Chrysler PT Cruiser.

U meldt dat er inmiddels nieuwe koppelingskabels gemonteerd zijn maar vermoedelijk doelt u op de schakelkabels. De koppeling heeft een hydraulische bediening en niet via een kabel.

Van de PT Cruiser komen we de schakelkabels wel tegen als oorzaak van slecht schakelen. Met name óók de juiste afstelling daarvan. Daaraan zou het dus nog kunnen schorten. De koppeling zélf heeft geen stelmogelijkheden. Deze is zoals gezegd hydraulisch en daardoor zelfstellend. Het kan wel zijn dat de koppeling niet goed vrij komt door gebruikersslijtage óf door een gebrek aan de hydraulische bediening.

Verder zou de versnellingsbakolie mogelijk eens ververst kunnen worden óf is er tussentijds de verkeerde olie toegepast. Ook dat komen we als mogelijke oorzaak nog weleens tegen bij de PT Cruiser.

De eerste stap is wat mij betreft éérst vaststellen of het een koppelingsprobleem is of versnellingsbak/schakelmechaniek. Wat mij betreft is dat niet ingewikkeld maar zeer bepalend waar het probleem gezocht moet worden. Maar afstelling schakelkabels en frisse en juist voorgeschreven versnellingsbakolie zijn aan dit probleem gerelateerde mogelijke oorzaken. De voorgeschreven handgeschakelde originele versnellingsbakolie is MOPAR MS 9417. Misschien is het verstandig de originele olie toe te passen waarmee misschien ook de oplossing wordt aangeboden.