Garantie op vervangen koppeling

Vraag gesteld door WoutervO op 01 december 2017

In 2015 hebben wij een Kia Picanto gekocht. Tijdens de proefrit, en door de verkoper gemeld, merkten wij dat de koppeling heel erg zwaar ging. Deze zou worden vervangen door een nieuwe. Toen wij de auto kochten was de KM stand 89000 km, stand nu 92000 km. Nu is de koppeling weer bijna niet te ontkoppelen. In hoeverre heb je hier garantie op of kan je iemand aansprakelijk stellen?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt in 2015 een occasion gekocht met 89.000 km op de teller. Tijdens het maken van de proefrit merkte u op dat het koppelen erg zwaar verliep. Dat is bevestigd door de verkoper en die zou worden vervangen. Inmiddels is de kilometerstand 92.000 en merkt u op dat het koppelen weer niet is zoals het hoort. U wilt weten of u daarvoor iemand aansprakelijk kan stellen en of u garantie hebt.

Ik heb uw vraag met een technisch expert besproken. U dient er rekening mee te houden dat een auto wordt gemaakt om regelmatig te gebruiken. Het kan daarom goed mogelijk zijn dat doordat die te weinig gebruikt wordt (ongeveer 3000 km in ongeveer twee jaren) dergelijke koppelingsproblemen ontstaan. Een beroep op garantie zal niet slagen. Expertise moet uitwijzen wat de oorzaak is van het koppelingsprobleem van de auto. Indien u over een rechtsbijstandverzekering beschikt; schakel deze in. Expertisekosten vallen doorgaans onder de dekking van de rechtsbijstandverzekering.

Indien u dat niet hebt kunt u voorstellen om expertise te laten uitvoeren op basis van ongelijk. Degene die in het ongelijk gesteld wordt, draagt de kosten van expertise en van herstel.

Voor meer informatie over klachten na reparatie, verwijs ik u graag naar onze website.