Opel Astra Station Twinport 1.6 (2007) Motormanagement lampje brandt

Vraag gesteld door Dirk den O op 16 september 2015

Ik heb een Opel Astra Station Twinport 1.6 uit jan 2007, 100.000 km, waarbij nu vrij vaak (9 van de 10 keer) het motormanagement lampje gaat branden zodra ik start, en blijft branden.

De garage heeft een keer gezegd (twee maanden geleden, toen het nog niet zo vaak voorkwam) dat het niet zo veel kwaad kon en dat het te maken had met koolstofvorming of zoiets, vanwege het feit dat ik veel korte ritten rijd. Ik moest maar goede benzine gaan tanken en goed doorgassen. Maar sinds 2 maanden is het erger geworden en brandt het lampje vrijwel altijd.

Ik heb even rondgekeken op internet: als ik de rempedaal/gaspedaal-test doe lukt het mij zelf een code uit te lezen aan de hand van knipperende lampjes op mijn display: code 1113 komt er dan uit.  Zo rondkijkend op internet lees ik dat dit misschien met de Twinport te maken heeft? Of met het inlaatspruitstuk? Hebben jullie hier ervaring mee? Waar moet ik eventueel rekening mee houden qua kosten?

Nu is het ook zo dat de sensor van mijn koelvloeistof ook stuk is gegaan afgelopen periode (ik krijg een melding van een te laag niveau, terwijl dat niet zo is). Heeft dit er misschien ook mee te maken?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een brandend motormanagement lampje van uw Astra Twinport.

Nader onderzoek noodzakelijk
De niveau sensor van het koelsysteem lijkt me niet de oorzaak van de gemelde storing. Met name omdat je de uitgelezen code 1113 daar niet aan kunt linken. De betreffende code wijst richting het Twinport inlaatspruitstuk of een sensor die voor de aansturing moet zorgen. Nader onderzoek is wel noodzakelijk want een foutcode kan je ook op het verkeerde ben zetten. Het kan óók net zo makkelijk ook een ECU zijn die voor problemen zorgt.

Twinport spruitstuk
Het Twinport spruitstuk is inderdaad wel een zwakke schakel en wordt nog weleens vervangen. Maar voor een bedrag van rond de 700 euro moet je het wel zeker weten. Voor een goede diagnose is nader onderzoek van de dealer onvermijdelijk. Vraag wél heel nadrukkelijk na de gestelde diagnose of de dealer na herstelwerkzaamheden voor 100 procent garandeert dat daarmee het probleem is opgelost. Je ziet nog weleens dat het ene na het andere onderdeel wordt vervangen omdat de storing nog niet was verholpen.

 


***

 

 

 

Reactie van Anson:
Het probleem met de koelvloeistofsensor komt vaak voor bij de opel astra h. Het reservoir in zijn geheel vervangen lost het op. Er zitten twee sensoren bij het reservoir. Als je de een vervangt zul je vaak zien dat de andere de boosdoener is. Dus in zijn geheel vervangen is het advies.

Bij de Asra H kun je via je boordcomputer ook de foutcodes op het display krijgen. Settings ingedrukt houden voor enkele seconden, daarna op BC drukken totdat je in een verborgen menu zit. Hierin wordt ook de koelvloeistoftemperatuur aangegeven.