verborgen gebreken volvo s80

Vraag gesteld door katterug op 13 september 2018

Heb afgelopen dinsdag een Volvo S 80 gekocht voor 8300 euro .
kenteken 60 -sv-vl uit mei 2006 .auto is gekocht bij Remucars in Eindhoven .Bij het ophalen van de auto was er geen onderhouds/instruktie boekje aanwezig .wat ik merkte dat de achterklep niet normaal open ging alleen met de contactsleutel .op mijn vraag of de distributiesnaar vervangen was , zei rene vermoedelijk niet .navraag bij Van Roosmalen blijkt er nog nooit een distributiesnaar vervangen is [ huidige is dus 12 jaar oud !! ]bij thuiskomst nog de volgende dingen gevonden :alarmlampje brandt niet na afsluiten op dashbord [ dus geen alarm ] navigatiesysteem komt niet omhoog en werkt helemaal niet .tankklepje moet automatisch afsluiten na auto op slot zetten , werkt niet .2 gasdempers motorkap voor versleten [ dat heb ik terplekke opgemerkt ] dit wist ik dus .
persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat een auto die 5 maanden in het bezit is geweest van deze garage , hem niet een ding bekend was van deze verborgen gebreken ! Hij zegt alleen : ik heb deze dingen niet getest en dus weet ik het niet .
Wat kunt U mij adviseren om te doen ?
Is mijn Rechtsbijstand misschien een oplossing of zijn er andere mogelijkheden ? Ik word toch met onvoorzienbare kosten opgescheept !!
Alvast bedankt voor jullie eventuele info en advies .
Met vriendelijke groet
W

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht die nu een flink aantal gebreken blijkt te hebben. De verkoper geeft aan dit niet te hebben geweten. U vraagt wat u kunt doen.

Als koper moet je onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Hij hoeft de auto niet te onderzoeken. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken. U geeft aan dat u enkele zaken heeft opgemerkt. Voor die zaken kunt u alleen terug naar de verkoper als u daar bij de koop afspraken over heeft gemaakt.

Voor zaken die u niet heeft kunnen opmerken bij de aankoop kunt u, ook zonder garantie, in bepaalde gevallen de verkoper aanspreken.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek, zoals in uw geval, binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

U kunt de verkoper aanspreken voor de gebreken die u als koper niet had kunnen ontdekken bij aankoop. U hoeft bij een auto van 2 jaar oud immers niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten op zich zou nemen.

U geeft aan een rechtsbijstandsverzekering te hebben. Als de verkoper u niet tegemoet komt raad ik u aan deze in te schakelen.

Voor verdere informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.