Update "Sjoemeldiesel" Suzuki 1.6DDIS

Vraag gesteld door NdeR op 30 maart 2017

Ik ben in het bezit van een Suzuki Vitara 1.6DDIS uit 2016 en heb hem naar aanleiding van een brief van Suzuki laten update i.v.m. uitstoot normen. Echter na de update constateer ik dat het verbruik 0,5 tot 0,6 per 100km is toegenomen. Klacht ingediend bij Suzuki, die doen het af met zij hebben niet meer klachten ontvangen hierover, en de boordcomputer is gereset, en het ligt aan de weersomstandigheden. Wij hebben het afgelopen jaar met de hand bij gehouden wat de auto verbruikte en dit was constant 4,5 of 4,6 per 100 km nu ineens zit ik op 5,1 of 5,2 per 100km. Ook de trekkracht lijkt minder, maar dat kan ik niet nagaan. Hoe moet ik nu verder handelen, kan de ANWB of een andere organisatie hier iets in betekenen.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U constateert een hoger brandstofverbruik na een software-update aan uw Suzuki Vitara.

Ook is de trekkracht naar uw vermoeden minder dan vóór de update.

Soortgelijke klachten met deze auto hebben ons nog niet bereikt. Andere Suzuki rijders met een S-Cross of Vitara die in aanmerking kwamen voor de update nodig ik bij deze uit om ervaringen hier, in deze topic, te delen.

Hoe heeft u het verbruik gemeten? Zijn dat genoteerde metingen van de boordcomputer of heeft u het aantal getankte liters en de gereden afstand bijgehouden?



***

Reactie van NdeR:

het verbruik is berekend aan de hand van de gereden kilometers en aantal getankte liters, er is geen gebruik gemaakt van de boordcomputer.



***

Reactie van Marika Oliviera:

U hebt na een software-update geconstateerd dat uw auto een hoger brandstofverbruik heeft. Dat hebt u gemeten door de gereden kilometers en het aantal getankte liters te noteren.

Het is lastig te bewijzen dat het brandstofverbruik gestegen is. Er zijn namelijk allerlei verschillende factoren die daarbij een rol kunnen spelen. Denk bijvoorbeeld aan de weersomstandigheden, bandenspanning, de gereden routes en het rijgedrag.

U zult moeten aantonen dat het brandstofverbruik aanzienlijk hoger is en u door de software-update bent benadeeld. U kunt bijvoorbeeld een onafhankelijk onderzoek laten doen door de auto te onderwerpen aan een test op de rollerbank (ongeveer €100, - ).

Ik heb het gemiddelde praktijkverbruik van uw auto bekeken en dat komt op 5.63 uit. Daarmee wijkt uw verbruik niet wezenlijk af van wat in de praktijk als normaal gezien wordt.

Wij hebben hier op dit moment (nog) geen meldingen over gehad. Ik adviseer u om dit platform in de gaten te houden. Wellicht dat zich meer mensen melden met hetzelfde probleem. Wij houden die signalen in de gaten.