Onderhoud automaat Espace IV 3.5

Vraag gesteld door DonDad op 26 september 2018

Sinds kort rijd ik een Espace IV 3.5 5 traps automaat 155.000 km.
Volgens het onderhoudsschema behoeft de automaat geen onderhoud. Ik hoor / lees veel andere meningen en heb daarom geïnformeerd bij enkele automaat-revisie bedrijven. Zelf denk ik ook dat olie niet eindeloos mee gaat en ik wil nog de nodige km's rijden met de auto.

Het dilemma:

Wat is nu de juiste oplossing van de gekregen adviezen (van revisie bedrijven)?

- Niet spoelen maar de olie verversen, stukje rijden en dan weer voor de 2e keer verversen. Zo komt ook de olie uit de koppelomvormer mee.
- Spoelen op de "ouderwetse manier"? Dit zou gebeuren met dezelfde druk als normaal in de bak aanwezig is.
- Spoelen met hogere druk.
Het filter is bij deze automaat niet eenvoudig te vernieuwen en blijft dus zitten. Bij allen hoor ik dat er een zeer klein risico is dat het vuil zich verplaatst en voor problemen in de automaat kan zorgen.

De adviezen zijn niet geheel gelijk en over het 2x verversen wordt ook gezegd dat dit juist meer vuil achterlaat maar ook weer dat het vuil niet in fijnmazige delen terecht komt wat bij spoelen weer wel zou kunnen.

Hoe zit het nu precies.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het onderhoud aan de automaat van uw Reanault Espace.

U bent zelf al bij verschillende specialisten tegen verschillende adviezen aangelopen. Ik denk dat iedereen het eens is preventief inderdaad weer frisse olie in de bak te hebben. Ondanks dat het onderhoudsschema niets voorschrijft. U heeft géén klachten maar het gaat u om duurzaam gebruik. Bij deze tellerstand een logische investering.

Een voor ons bekende specialist meldt het volgende hierover in een technisch artikel; ''Als je de olie aftapt, blijven er nog meerdere liters achter in de gangetjes van de mechatronica en in de koppelomvormer. Om echt alle olie te vernieuwen, zetten wij een pomp op de transmissie om die volledig door te spoelen. Om echt alle oude olie eruit te spoelen, gebruiken we ongeveer het dubbele van de olie-inhoud. Waar mogelijk is het altijd verstandig het filter te vernieuwen''.

Ik denk dat er over elk van de genoemde opties wel wat valt te zeggen maar kunnen wij ons prima vinden in het boven genoemde advies.



***

Reactie van DonDad:

Dank voor de toelichting, maar mijn vraag over het risico dat er bij spoelen kleine deeltjes terecht komen in de mechatronica en voor problemen kunnen gaan zorgen is mij niet duidelijk. Juist hierover krijg ik tegenstrijdige antwoorden van de specialisten.
Kunt u deze vraag nog beantwoorden?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik denk dat er altijd wel een klein risico is dat er vuildeeltjes achterblijven. Twee keer achter elkaar ''slechts'' verversen zoals genoemd in de eerste optie zou wat mij daarom minder de voorkeur krijgen.

Het citaat uit het technische artikel is afkomstig van Autrans. Wat ons betreft een autoriteit op het gebied van automatische transmissies. In de genoemde methode, door ongeveer met het dubbele aan bakinhoud te spoelen, kunnen wij ons het meest in vinden. Ik zou wel altijd overwegen het filter mee te vernieuwen. Bij een relatief nog jonge bak denk ik dat u met deze methode het juiste onderhoud pleegt voor een goed werkende automaat voor nóg eens 150.000 km.



***

Reactie van DonDad:

Toch nog een vraagje; inmiddels weer een stukje verhelderd, maar naar ik begrijp kan spoelen op 2 manieren plaatsvinden;
- Powerflush of volgens de Eckart methode.
- Wel of geen reinigingsmiddel toepassen?
Klopt dit, en wat zijn de verschillen / voor /nadelen?



***

Reactie van DonDad:

Nu echt de laatste vraag; specialist 1 geeft aan dat dit 2 uur duurt en de motor warm is.
Specialist 2 geeft aan met een koude motor omdat ook de carterpan eraf moet en dit beter is.
Wat nu?



***

Reactie van Jos van der Drift:

De automaten branche hanteert verschillende toepassingen zoals inderdaad onder hoge druk zoals Powerflush of al rijdend met een reinigingsvloeistof en vervolgens gespoeld en ververst. Ik denk echter dat het in uw geval belangrijk is dat er géén klachten zijn en dat de eerder genoemde methode, door ongeveer met het dubbele aan bakinhoud te spoelen, prima is zonder noemenswaardige risico's.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het betreft allebei specialisten met hun eigen visie wat methode betreft. Maar misschien kan specialist 1 uitleggen waarom het carter gedemonteerd moet worden. Er zijn géén klachten en ben ik geneigd te denken dat dit een onnodige ingreep is.



***

Reactie van DonDad:

Deze geeft aan geen pompmachine te gebruiken en ook geen reinigingsmiddel en noemt dit de ouderwetse Eckart methode. De hoeveelheid nieuwe olie kan wisselend zijn, dit afhankelijk van de vervuiling van de oude. De auto moet koud zijn.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik denk niet dat er een slechte of onverantwoorde methode is mits vakkundig uitgevoerd. En dat zijn de bekende specilaisten in de regel wel. Maar zonder klachten zou ik het niet gecompliceerder maken dan noodzakelijk zoals in dit geval met het carter te demonteren. Maar misschien moet u kiezen voor het bedrijf met het beste verhaal waar u het meest vertrouwen in heeft. Wij zijn uiteindelijk minder specialist dan de specialisten zelf.