Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

verkeerde beurt uitgevoerd

Vraag gesteld door GerritA1 op 15 december 2017

Afgesproken was om een grote beurt uit te voeren voor mijn Yaris Verso 2005 bij 145.000km. Er is per abuis een kleine beurt gedaan,
maar wel een grote beurt in rekening gebracht.
-125.000km: grote beurt gedaan
-135.000km: kleine beurt gedaan.

Vraag: kan ik deze keer (omdat ik toch weinig km maak) volstaan met deze kleine beurt en het teveel betaalde geld terugvragen,
of kan ik beter bij de garage het restant aan werk en controles laten doen tot de gehele grote beurt verricht is?
Moet dan wel weer tijd vrij maken voor halen, brengen etc.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U schrijft dat uw Toyota-dealer per ongeluk een kleine beurt heeft uitgevoerd aan uw Yaris Verso. U heeft opdracht gegeven voor een grote beurt. De auto was daar volgens het schema ook aan toe.

Er zit wel wat verschil tussen een kleine en een grote beurt. Als de auto tot nu toe steeds het schema heeft gevolgd van een jaarlijkse beurt, was hij nu toe aan de '12 jaar beurt'.

Daarbij worden remvloeistof en koppelingsvloeistof, luchtfilter, interieurfilter, airco koelmiddel, koelvloeistof motor en de bougies vervangen. Ook worden de remmen gereinigd. Dat gebeurt niet bij een kleine beurt.

Als u die werkzaamheden een jaar uitstelt acht ik de kans op acute problemen daardoor klein. Toch ben ik er voorstander van om het onderhoud dat er nu bij ingeschoten is, wél te laten uitvoeren. De auto blijft dan in de pas met het schema. Ik vind bepaalde onderdelen zoals bougies, gangbare remmen en de vloeistoffen wel erg belangrijk.

Het zou de dealer sieren als ze u tegemoet komen voor het ongemak, zoals u ook schrijft. U moet tijd vrijmaken maar de dealer heeft een fout gemaakt. Misschien kunnen ze de auto voor u ophalen en weer thuisbrengen en zorgen voor vervangend vervoer.




***

Reactie van GerritA1:

Geachte heer Erik Jan de Jong,

Allereerst bedankt voor uw reactie op mijn vraag!
Graag wil ik nog iets toelichten en de verdere afloop terugkoppelen.
Er was een grote beurt afgesproken en is ook berekend,
maar afvinklijstje van kleine beurt gegeven, in serviceboekje kleine
beurt opgeschreven en dit ook (automatisch) aan hoofdkantoor Toyota in Raamsdonkveer doorgegeven.
Echter interieurfilter was niet vervangen, ruitensproeiervloeistof niet
bijgevuld.
Uit het bovenstaande trok ik de conclusie dat er dus een kleine beurt
uitgevoerd was. Ik heb de garage hiermee geconfronteerd en zij beweerden dat er wél een grote beurt uitgevoerd zou zijn en dat ze alleen alles verkeerd ingevuld hadden(?). Ik had de neiging om ze niet te geloven, maar wat moet je dan? Vandaar dat ik in eerste instantie uw oordeel wilde vragen.
Later kreeg ik de ingeving om een onafhankelijke garage te vragen of zij konden zien welke beurt uitgevoerd was.
Kwikfit vertelde mij na een korte expertise dat er nieuwe bougies,
een nieuw luchtfilter (carburateur) en een nieuw oliefilter ingezet
waren. Conclusie: grote beurt verricht! Kosten expertise: geen.
Mijn vraagstelling was hierbij opgelost.
Blijkbaar waren ze alleen maar een aantal dingen vergeten en de lijsten en boekjes verkeerd ingevuld, kan gebeuren.