Temperatuur

Vraag gesteld door Veerman95 op 15 februari 2018

Ik heb een.opel zafira uit 2000
De temperatuur gaat nouwlijks tot niet omhoog hierdoor werkt de.kachel ook niet. Hewft iemand een.idee waar ik het zoeken moet

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Opel Zafira wordt amper warm en blijft de kachel ook koud.

Ik ga er vanuit dat het koelwaterniveau wel op peil staat. Dan is de meest logische oorzaak een defecte thermostaat. De thermostaat heeft als functie het koelsysteem deels af te sluiten en daardoor te verkleinen, om de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen. Bij een bepaalde temperatuur gaat de thermostaat open en wordt het koelsysteem feitelijk vergroot inclusief radiateur.

Wanneer de thermostaat permanent open blijft staan duurt het véél langer voordat de motor op temperatuur is, of wordt bij koud weer nagenoeg helemaal niet warm. Een lauwe kachel is dan een bekend bijverschijnsel. Vermoedelijk is een nieuwe thermostaat de oplossing en is gelukkig geen ál te prijzige ingreep.



***

Reactie van Veerman95:

Oke dan ga ik die vernieuwen en hoop dan dat de auto weer warm.word. vooral met de kou die we nu hebben is de kachel wel lekker als.die.doet haha



***

Reactie van Veerman95:

Thermostaat vervangen helaas nog steest geen warme kachel de slangen worden goed.warm. alleen blaast er geen warme lucht de auto in. Is er nog een andere oorzaak?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Komt de temperatuurmeter wél op temperatuur of blijft deze nog steeds op ''koud'' staan.



***

Reactie van Veerman95:

De moter komt op temperatuur duurt wel even maar de meter gaat bij stilstand naar 90graden ga ik rijden zakt.deze naar 85 graden



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik begrijp dat met de nieuwe thermostaat nu wel de temperatuur oploopt maar de kachel blijft koud. Het zou kunnen dat er nu een luchtbel in het koelsysteem zit en dat deze niet goed is ontlucht. Als gevolg daarvan kan het zijn dat de kachel daardoor geen warme lucht wil geven.

De kachelradiateur zou ook nog verstopt kunnen zijn óf dat er toch iets mis is met de kachelbediening warm/koud.



***

Reactie van Veerman95:

Hoe kom ik bij de kachelradiateur?? Moet.je.bij het ontluchten de koeivloeistof eruit.laten lopen?? Dit omtluchten heb ik nog nooit eerder gedaan



***

Reactie van Jos van der Drift:

De kachelradiateur zélf kunt u niet ontluchten. Je ontlucht het hele koelsysteem door de voorzijde van de auto op te krikken, zodat de radiateur het hoogste punt is. Vervolgens laat je de motor warm draaien, met óók de kachel op warm. Dan kan het zijn dat de luchtbel uiteindelijk in het expansietankje uitkomt.

Het zou ook kunnen zijn dat de luchtbel er op den duur vanzelf uitgaat en dat u het nog even aan moet kijken.