Schakelmechaniek en lage temperaturen, slechte combinatie

Vraag gesteld door JoeMontana op 13 oktober 2016

Onze handgeschakelde Peugeot 207 (nu 9 jaar in bezit) uit 2007 op benzine heeft het volgende probleem : bij lage temperaturen (vanaf ca.10 graden, en dat is dus sinds een paar weken het geval) is de versnellingspook, na een koude start, slechts met extreem veel kracht te bedienen. Je moet echt je best doen om de pook in één van de 5 versnellingen te duwen (hetzelfde geldt voor het er weer uit trekken). Het voelt alsof je de pook door een hele dikke rubberbrij moet duwen. Vreemd genoeg is het probleem ca. 10 minuten later volledig verdwenen, op het moment dat de boel onder de kap op bedrijfstemperatuur is. De bediening is dan voor alle versnellingen keurig soepel, geen enkel probleem meer. Recent heb ik de bakolie bij de dealer laten vervangen omdat het vermoeden bestond dat wellicht de olie voor problemen (veranderende specificaties bij lagere temp. door vervuiling/veroudering, of zo) zou kunnen zorgen. De afgetapte olie zag er volgens de monteur tamelijk goed uit. De nieuwe olie heeft het probleem dus niet verholpen, al lijkt het wel dat het schakelen in warme toestand net ff soepeler verloopt dan voorheen.
Het probleem bestaat zowel bij motor aan als motor uit. Ook als de auto geparkeerd staat en je de pook door de versnellingen probeert te loodsen (ook zonder bediening koppeling), hetzelfde probleem. De beweging van de pook naar links of naar rechts is wel te allen tijde soepel, daar is geen extra weerstand (blijft ook niet hangen).
Doordat het schakelen verder geen nare geluiden produceert tijdens de ochtend-worsteling met de pook lijkt het probleem niet uit de versnellingsbak te komen. Bij slecht schakelen in 1 en achteruit ligt het probleem blijkbaar vaak bij de koppeling (google). Hier gaat het echter om alle versnellingen. Daarnaast grijpt de koppeling gevoelsmatig ook normaal aan (koud/warm). Ik (als leek) vermoed dan ook zelf dat het probleem zit, ergens tussen de pook en de aansluiting op de versnellingsbak. Maar wat zit daartussen? Kabels? Schakelstangen? Kogelgewrichten? Valt daar misschien iets te smeren?
Wat kan hier het probleem zijn? En vooral: de oplossing?
Overigens lijkt de dealer (auto is daar al 9 jaar in onderhoud) geen interesse te hebben voor het probleem, die vervangt het liefst gewoon de hele aandrijflijn.En dan nog geen garantie op oplossing van het probleem.Ik vermoed trouwens dat ik daar nu voor de laatste keer ben geweest.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Bij temperaturen onder de 10 graden schakelt uw auto zwaar. Na enige minuten rijden schakelt de auto weer goed.

Dit is best een veel voorkomend probleem. De versnellingsbakolie SAE75W80 is dan zo dik dat het schakelen zwaar gaat. De synchromesch ringen hebben problemen de dikke olie weg te krijgen.

Ik ga er dus vanuit dat het probleem wel degelijk in de versnellingsbak zit. Het kan op zich geen kwaad en na enige minuten is het probleem voorbij.

U zou nog kunnen proberen een speciale bakolie te laten vullen als bijvoorbeeld Kroon SP Gear 1015 75W80