Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

regelgeving rondom snelheidcodering zomerbanden

Vraag gesteld door dwali op 4 mei 2018

Hallo,

Onder mijn (lease) auto zijn door de garage zomerbanden gemonteerd met een lagere snelheidscodering (H=210kmh) dan de topsnelheid van de auto (+/- 235kmh)

Mijn vraag is of dit is toegestaan (behalve in NL, ook in DE en BE), en wat hier eventuele consequenties van kunnen zijn (verzekering?).

Online kan ik helaas alleen "goed bedoelde adviezen op fora" vinden, maar geen duidelijke regelgeving. Telefoon gesprekken met de verzekering, RDW en zelfs de rijksoverheid hebben tot nu toe geen duidelijkheid gegeven.

Hopelijk kunnen jullie mij duidelijkheid verschaffen.

gr.dennis

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag omtrent de regelgeving van bandenspecificaties wanneer de snelheidscodering lager is dan de (volgens opgave) maximum snelheid van de auto.

Alleen voor Duitsland kan dit een probleem zijn. Daar zijn nog altijd trajecten op de Autobahn waar geen maximale snelheid wordt voorgeschreven. In theorie zou de snelheid van de auto daar hoger kunnen zijn dan de snelheidscodering van de banden toelaten. De overige Europese landen hebben duidelijk wel een maximaal toelaatbare snelheid, die uiteraard bij lange na niet in de buurt komen van de voorgeschreven maximale snelheid van de gemonteerde banden.

Deze afwijkende bandenspecificatie zou u aangerekend kunnen worden wanneer er bij een ongeval in Duitsland duidelijk sprake zou kunnen zijn van een relatie tussen snelheid en snelheidscodering banden. U zou dus aansprakelijk gesteld kunnen worden in voorkoemde gevallen.

Hoewel Duitsland ''slechts'' de enige uitzondering is, vind ik de keuze voor deze banden toch niet verstandig. Er wordt afgeweken van de bandenspecificaties conform de autofabrikant. Uiteraard omdat deze banden niet overeenkomstig zijn met de maximum snelheid van de auto maar is ook de rubbersamenstelling inherent daaraan. Eigenlijk passen de bandenspecificaties niet meer bij de auto en kan dat ook gevolgen hebben voor het wegcontact, vooral bij hogere snelheden waarbij een band met zachtere rubbersamenstelling in het voordeel is.