Verkeerde brandstof tankstation

Vraag gesteld door GlennR op 26 september 2018

Op 14 September 2018 hebben wij getankt bij Tankstelle Hallstatt in Oosterijk.
Na het tanken hebben we nog een klein stukje gereden, waarna de auto begon te pruttelen en het vermogen wegviel. Meteen aan de kant gezet en ANWB hulp gekregen.
We zijn afgesleept naar een garage, waar ze na lang zoeken erachter kwamen dat er diesel in de tank zat ipv benzine.
Er is contact geweest met het tankstation en deze geven ook aan dat er een verkeerde levering is geweest. Echter geeft het tankstation aan dat de gemaakte kosten niet door hun betaald worden, maar door de leverancier.
Hier hebben we tot op heden nog geen reactie van mogen ontvangen.
Kunnen jullie ons informeren hoe we dit verder moeten afhandelen en onze gemaakte kosten terug ontvangen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft verkeerde brandstof getankt in Duitsland. Het tankstation erkent dat er verkeerd is geleverd. U vraagt wat u nu kunt doen.

U moet aantonen dat er bij het tankstation een fout is gemaakt waardoor u schade heeft opgelopen. Het tankstation geeft in uw geval gelukkig zelf al aan dat er inderdaad iets verkeerd is gegaan. Zij verwijzen vervolgens echter naar de leverancier van de benzine. Dat is niet terecht. U heeft getankt bij het tankstation. Het tankstation moet dit voor u oplossen. Zij kunnen de schade vervolgens verhalen op de leverancier van de benzine.

U kunt het tankstation aansprakelijk stellen door een brief te sturen waarin u aangeeft wat er is gebeurd en wat uw schade is. Lost het tankstation dit niet voor u op, dan zou u het Europees Consumenten Centrum in kunnen schakelen. Het ECC kan bemiddelen in grensoverschrijdende consumentenzaken.