Versnellingsbak problemen door niet goed functioneren koppeling

Vraag gesteld door AB9 op 20 februari 2018

In jullie kregen wij pech met onze camper FIAT ducato 290 2.5td 200.000km op teller.. Camper werd gerepatrieerd naar onze garage waar hij ook in onderhoud is. Daar werd vastgesteld dat de koppeling kapot is en in zijn geheel moet worden vervangen. Reparatie is uitgevoerd halen de camper op vrijdag op en vertrekken de maandag richting Oostenrijk. De koppeling pakt vrij snel en in Duitsland 200km gereden begint de auto slechter te schakelen. Parkeerplaats opgezocht en ook daar was het terugschakelen moeilijk. Motor uitzetten en proberen hem in de versnelling te krijgen. Het ging allemaal moeizaam en met te veel kracht. Uiteindelijk SOS internationaal gebeld en begeleid naar de dichtstbijzijnde garage omdat er vastgesteld werd dat de koppeling niet goed functioneert. Bij de FIAT garage in Duitsland werd ook geconstateerd dat de koppeling niet goed functioneerde koppelingspelings kabel te lang is en de stel moer maximaal was ingedraaid waardoor afstelling niet mogelijk was. Camper kon niet binnen 48 uur gemaakt worden dus deze werd weer gerepatrieerd naar Nederland naar de zelfde garage. Onze vakantie ging verder met vervangend vervoer. Bij thuiskomst kregen wij te horen dat er niks aan de hand is met de koppeling waarop ik melde dat dit onwaarschijnlijk lijkt aangezien de klachten en bevestigingen. Wel werd er gemeld dat er metaal slijpsel is aangetroffen in de versnellingsbak olie en op de magneet aftap moer. conclussie slijtage versnellingsbak, wat niet veroorzaakt kon worden door de koppeling. Ik was en ben nog steeds verbaasd. Waarom is bij de eeste keer dat de koppeling is vervangen niks gevonden van slijpsel in de olie en na 200km zou mijn bak defect zijn ??? de garage blijft zeggen dat zij hun werk degelijk en kundig hebben uitgevoerd en dat de gevolg schade voor onze rekening is. Revisie bak! Ook word er niet meegedacht in een oplossing heb van hun een offerte gekregen voor revisie €1750 ex btw en arbeid. Heb bij verschillende revisie bedrijven offertes kosten tussen de €750 en 1200,- ex btw en arbeid. Best een groot verschil. En hier willen zij ook niet in middelen. Heb advies gevraagd bij de Bovag en onze rechtsbijstand maar omdat hij geen lid is bij de bovag of focwa kunnen beide partijen niks voor mij doen. Aangezien onze camper er nu nog steeds staat en de verstandhouding verstoort is zoek ik het advies bij de ANWB ook omdat ik overweeg om een onafhankelijke expertise eventueel via de ANWB uit te laten voeren. Graag zou ik technisch en juridisch advies willen hebben van idereen die hier verstand van heeft zodat ik weet waar ik sta in deze situatie.
BVD

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een camper met 200.000 km op de teller. In juli kreeg u daarmee pech en werd die naar de garage gebracht waar die normaal in onderhoud is. Daar is een reparatie uitgevoerd. Vervolgens bent u met de camper naar Duitsland gereden en daar merkte u dat het schakelen moeizaam verloopt. Bij de FIAT garage in Duitsland werd geconstateerd dat de koppeling niet goed functioneert. Camper werd vervolgens weer gerepatrieerd naar uw garage in Nederland. Bij die garage komen ze tot een andere conclusie namelijk dat de versnellingsbak defect is en niet de koppeling. De versnellingsbak zou gereviseerd moeten worden en de kosten komen voor uw rekening.

Sinds enige tijd voert de ANWB dergelijke expertises niet langer uit. Voor een onafhankelijke expertise kunt u zich wenden tot bijvoorbeeld de DEKRA of CED.

Het is van belang om te achterhalen wat nu precies het gebrek is. Aan de hand daarvan kan u eventueel de garagist aanspreken indien het gebrek verband houdt met de eerder uitgevoerde reparatie.

Rechtsbijstand
Mocht u over Wegenwacht Compleet (is rechtsbijstand bij inbegrepen). Indien u daarover niet beschikt kunt u eventueel uw eigen rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.