Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting VW Golf 1.6 Variant kapot a.g.v. kapot gaan waterpomp

Vraag gesteld door EmmerR op 27 mei 2016

Goedemorgen,

Onlangs ben ik stilgevallen met mijn VW Golf diesel. De auto deed het niet meer en ik ben afgesleept. De plaatselijke dealer vertelde me dat de distributieketting kapot was en dat een kapotte waterpomp hier de oorzaak van was. Na nader onderzoek bleek dat ook nog één van de cylinders beschadigd was. Om kostentechnische redenen werd me geadviseerd een gereviseerde cylinder te laten plaatsen. De teller van de kosten staat op € 3.600,-.

Mijn vragen zijn:
- Kan een kapotte waterpomp er voor zorgen dat de distributieketting kapot kan gaan
- Ik heb gelezen dat een distributieketting een autoleven lang mee zou moeten gaan. Dan moet het toch niet kunnen dat hij nu kapot gegaan is? De auto is van juli 2010, dus een kleine 6 jaar oud
- Ik ben al met de dealer in gesprek over de kosten, maar is er verhaalsrecht mogelijk bij PON?

Bij voor baat dank voor uw antwoord.
Groet

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een defect aan de distributie van de motor.

Defect aan distributie
U schrijft dat de dealer het over de distributieketting had, maar een VW Golf 1.6 TDI uit 2010 (motorcode CAYB of CAYB) is voorzien van een distributieriem. Die riem drijft ook de waterpomp aan. Als de waterpomp vastloopt beschadigt de riem met alle gevolgen van dien. Een kapotte waterpomp kan dus gevolgschade aan de distributieriem (met gevolgschade aan de motor) veroorzaken.

Juridische mogelijkheden
Wellicht heeft u juridische mogelijkheden. Dit is afhankelijk van de kilometerstand van de auto en de onderhoudshistorie van de auto, dus of de auto is onderhouden volgens schema en of de waterpomp al eerder is vervangen. Zou u dat nog even kunnen doorgeven?

 


***

 

 

 

Reactie van EmmerR:
Een distributieriem? Aha, die had dan toch op een bepaald moment vervangen moeten worden? Na 150.000 tot 180.000 km bij een diesel dacht ik? Dat is nooit gebeurd. De auto is in november 2015 nog bij dezelfde dealer geweest en had toen ongeveer 169.000 km gelopen. De auto heeft nu circa 183.000 km gelopen, heeft altijd alle onderhoudsbeurten bij een VW dealer gehad. Ik dacht niet dat de waterpomp eerder was vervangen. Ik heb het onderhoudsboekje nu niet bij de hand dus kan het niet controleren.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van EmmerR:
Ik heb het serviceplan er op nageslagen, de auto heeft alle onderhoudsbeurten gehad bij erkende VW dealers. Het was eerst een bedrijfsauto, deze heb ik bij mijn vertrek bij mijn vorige werkgever overgenomen. LongLife Service is van toepassing, servicebeurten worden uitgevoerd volgens variabele service-intervalindicatie (er verschijnt een melding op het display). De auto is ieder jaar bij een VW dealer geweest voor onderhoud (kleine - of grote beurt). De laatste keer in november 2015. Ik kan mij niet herinneren dat de waterpomp ooit is vervangen en ik rijd toch sinds begin 2011 in deze auto. Km stand is zoals eerder vermeld circa 183.000 km.

Ik blijf met de vraag zitten of de distributieriem niet gewoon eerder had moeten worden vervangen? Dan had men toch tegelijk ook de waterpomp vervangen, omdat men er dan makkelijk bij kan? Dan was dit alles wellicht niet gebeurd.
Ik heb bij de dealer al aangegeven dat ik coulance/meedenken verwacht. Wat is in uw opinie redelijk? Ik zag dat bij de VW Golf 1.4 TSI gevallen van enkele jaren geleden, coulance van 25% tot 50% werd aangeboden.
Graag uw visie op een en ander. Bedankt!