Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

EGR klep en tunen

Vraag gesteld door JelleS op 9 juli 2017

Betreft Skoda Octavia 1.6 TDI uit 2012 met 116.000 km op de teller. We hebben deze auto vorig jaar gekocht maar we komen er nu achter dat we graag iets meer trekkracht zouden willen hebben om met onze caravan in de bergen te rijden. Dan lees je over chiptuning en verwijdering van de EGR klep.

Nu valt sinds 2 weken soms het vermogen weg. De dealer zegt dat de EGR klep vervangen moet worden. Een dure reparatie.

Graag uw advies: is chiptuning toegestaan of krijg je dan problemen met de APK? Is er een manier om deze dure reparatie te voorkomen? De dealer zegt dat het komt door te voorzichtig rijden. Nu zijn we net alert op het nieuwe rijden, dus snel doorschakelen, niet veel toeren maken, maar raakt daardoor de EGR klep defect? Hebben we dit over 100.000 km dan opnieuw? Moeten we om meer vermogen te krijgen toch deze auto weer inruilen voor een zwaardere?

Graag uw advies. Alvast bedankt voor het antwoord.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de EGR klep van uw Skoda Octavia 1.6 TDI en motor tuning.

De EGR klep heeft een milieutechnische functie en zorgt voor schonerere uitlaatgassen. Auto's die te vaak en te lang laag in toeren draaien, nemen juist onder die omstandigeheden veel uitlaatgassen mee die opnieuw verbrand worden. Dat kan inderdaad vervuiling van de EGR klep of zelfs inwendige motorvervuiling in de hand werken.

Overigens is dit geen verwijd richting bestuurder omdat ook vaak een schakelindicator aanstuurt zo snel mogelijk op te schakelen. Maar wat vaker rijden in een hoger toerengebied, zeker in combinatie met een caravan, wekt vervuiling van de EGR klep minder snel in de hand. Overigens is het verwijderen van de EGR klep sterk af te raden. Formeel maakt dit onderdeel uit van de typegoedkeuring en zou het doelbewust verwijderen als een milieudelict geinterpreteerd kunnen worden. De auto voldoet immers niet meer aan de typegoedkeuring.

Tunen is zeker een optie maar wel mét behoud van de EGR klep. Uw dealer kan u vast een vetrouwde tuner aanwijzen waar men goede ervaringen mee heeft.

Tot slot wil ik nog wel benadrukken dat EGR problemen Skoda/VW/Seat niet vreemd zijn. Ze komen veelvuldig voor zónder verwijtbare reden richting de berijder. U moet zeker bij de dealer aandringen op een tegemoetkoming in de kosten. Deze klep moet een langere levensduur kunnen garanderen. Inruilen lijkt me derhalve niet nodig. En zéker in combinatie met de caravan wil ik u adviseren minstens aan de 2.500 toeren te draaien. Méér toeren levert minder vervuiling op en wellicht ook de kans dit over 100.000 km niet nogmaals tegen te komen.