witte en roetachtige rook uit de uitlaat

Vraag gesteld door Bepje op 17 augustus 2017

Mijn Saab 9-5 AERO van 2006 (nieuwe type) geeft 's winters vlak na de start een blauwachtige rookpluim na 5 seconden duurt ook zo'n 5 seconden en dan is het weg en is er pas de volgende ochtend weer bij koude start. Bij vol gas accelereren komt er wat roetachtige zwarte rook uit en bij overschakelen een wit wolkje. De auto heeft 250.000 km. gereden en verbruikt 1 liter olie op 3 á 4000 km.
Je ruikt ook een olie lucht als je er achter rijdt.
Bij normaal rijden en stevig optrekken is er niks te zien of te ruiken.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Saab kan maar liefst drie verschillende kleuren rook cq damp produceren. Blauw is olie, zwart is roet en wit is waterdamp, zo wil de vuistregel. Verbrande olie kan ook blauw-witte rook geven.

U schrijft ook dat uw auto motorolie verbruikt. Dat verklaart al het grootste gedeelte van de ongewenste emissies. Roet kan het resultaat zijn van resten van slecht verbrande olie die zich in de uitlaat heeft opgehoopt.

Een olieverbruik van een liter op zo'n 4000 km is wat mij betreft nog geen reden om alles uit elkaar te halen als blijkt dat het ook langs de zuigerveren omhoog komt. Die kans acht ik bij een dergelijk verbruik wel groot.

Maar gezien uw verhaal over de blauwe pluim 5 seconden na de start is het waarschijnlijk dat er (óók) olie vanaf de klepgeleiders de verbrandingskamer(s) in komt. Dat is voor een minder hoog bedrag te verhelpen. Levensbedreigend voor uw auto is het echter niet, hij kan er oud mee worden, zolang het verbruik niet teveel toeneemt en u de olie op peil houdt. Checkt u ook regelmatig het koelvloeistofniveau vanwege het 'witte wolkje'. Dat kan ook duiden op verbruik van koelvloeistof.



***

Reactie van Bepje:

Beste Erik bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb nog een vraag wat betreft de olie; Er gaat mobil 0W40 in, vrij snel na olie verversen is de olie best aan de zwarte kant. Bij mijn zoon die ook een Saab turbo heeft blijft de olie helder aan de peilstok.
Weet jij wellicht de oorzaak en is deze olie niet aan de dunne kant voor mijn Saab 9-5 AERO, ik hoor dealers die er 5W30 in doen maar in het instructie boekje staat nadrukkelijk 0W30 of 40



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Wat in het instructieboekje staat beschouw ik als leidend, maar tegenstrijdig genoeg staat er volgens de database met fabrieksgegevens voor deze auto (2.3 liter AERO 191 kW) een olie voorgeschreven met een viscositeit van 10W-30. Online shops bieden op basis van deze motor ook 10W-40, 5W40 en 5W30 olie aan, maar geen 0W30 of 0W40.

De snelle verkleuring kan verklaard worden door een motor die conditioneel niet meer helemaal 100% is, wat ook het olieverbruik kan verklaren.



***

Reactie van Bepje:

Beste Erik,

Nog even verder over mijn Saab AERO.
+Er worden verschillende additieven aangeboden in de autoshops en / of dealer om olieverbruik te verminderen. Van TUNAP (157) en nog anderen een olieresten opruimer die je voor het olie verversen in een stationair lopende motor gooit, en daarna meteen verversen.
Ook is er een soort gel die een laagje/filmpje legt en claimt daarmee het olieverbruik te verminderen en zuigerkanteling te voorkomen en minder rook uit de uitlaat bij starten/rijden.
Is dit aan te bevelen of brengt het meer schade toe dan dat het helpt ?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Normaal gesproken raden wij af om additieven aan motorolie toe te voegen. In dit geval zou ik zeggen: baat het niet dan schaadt het niet. De mechanische conditie van de motor is al niet meer optimaal.



***

Reactie van Bepje:

Beste Erik,

Mijn Saab dealer denkt dat het olieverbruik en de blauwe walm aan het lager van de turbo ligt, deze kan wat olie lekken wat dan 's morgens bij het starten de blauwe rook verklaart. Hij adviseert bij hoger olieverbruik en meer rookvorming de turbo te vervangen. Volgens hem kunnen de 2.3 liter turbo motoren van Saab erg veel kilometers aan zonder noemenswaardig olieverbruik.
Wat is jouw mening.