Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Versnellingsbak Hyundai ix-35 is inmiddels voor derde keer vervangen maar levert nog steeds niet wat van mag worden verwacht

Vraag gesteld door Eef Webers op 18 oktober 2018

Van mijn Hyundai ix-35 is bij een km stand 69.000 de versnellingsbak die tot dan soepel schakelde maar uitgelopen lagerschalen had,tegen een gereduceerd tarief, vervangen door een gereviseerd exemplaar. Deze schakelde vanaf het begin harkerig en niet echt soepel vooral in het gebied 1,2 en naar en van 3e Tijdens vakantie bleef deze plots in de derde versnelling geblokkeerd staan. Auto is gerepatrieerd en door de dealer met leenauto vervangen en daarna "gerepareerd" terug gebracht naar vakantieadres, waarbij de monteur al opmerkte :kom na vakantie even terug want hij schakelt niet echt soepel en inderdaad zelfde probleem harkerig en niet echt soepel vooral in het gebied 1,2 en naar en van 3e .Bij terugkomst ie een andere bak geplaatst, maar men constateerde zelf al dat deze bak niet beter schakelde dan de vorige. De auto werd naar de leverancier van de bak gebracht en ook daar weer vervangen door een andere bak, maar deze heeft ook were hetzelfde probleem harkerig en niet echt soepel vooral in het gebied 1,2 en naar en van 3e .Ik heb de dealer Auto Smolders in Tilburg nu ,garantie is telkens als garantie in de garantie,verleend.er op geattendeerd dat 3 versnellingsbakken met allemaal hetzelfde mankement te toevallig is en dat er in mijn visie bij demontage van de eerst bak iets verkeerd is gegaan, waardoor het schakelmechanisme ontregeld is geraakt(bedoel het traject pook naar versnellingsbak/kabels) en daardoor het identiek probleem zich keer op keer blijft voordoen.Ik heb (na 24 uur) nog geen reactie gehad,maar wil mijn stelling graag aan u, experts voorlegen

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een vraag over de vervanging van de versnellingsbak van uw auto. Deze bak is drie maal onder garantie vervangen. Het probleem dat de eerste versnellingsbak had keert echter steeds terug. U vraagt of de garage misschien bij de eerste reparatie iets verkeerd kan hebben gedaan.

Normaal gesproken mag u verwachten dat de garage nagaat wat de oorzaak is van het genoemde probleem met de versnellingsbak. Zeker gezien het feit dat de bak steeds op kosten van de garage wordt vervangen. De garage zou dat nu weer moeten onderzoeken. Wij kunnen niet beoordelen op basis van deze informatie of de garage in eerste instantie iets over het hoofd heeft gezien. Voor wat betreft het merk en type zijn de klachten in ieder geval niet bekend.

Als er een gebrek ontstaat moet u de garage de gelegenheid geven om dit gebrek te herstellen. Dat heeft u ook gedaan, drie maal zelfs. Het euvel is echter nog steeds niet opgelost. Dan ontstaat wel de vraag hoe nu verder. U hoeft de garage ook niet eindeloos de kans te geven om te herstellen. Als blijkt dat dit steeds terugkomt is herstel wellicht niet meer een optie en zou u kunnen vragen om een andere oplossing, denk aan een andere auto, of ontbinden van de koopvereenkomst. U zou dan nu, voor de auto weer wordt hersteld , de garage in gebreke kunnen stellen. Dat wil zeggen dat u de garage schriftelijk laat weten dat dit de laatste gelegenheid is die de garage krijgt om te herstellen. Lukt herstel dan weer niet, dan kunt u aangeven dat u een andere oplossing wenst.

Informatie over wat u kunt doen in geval van klachten na aankoop en een voorbeeld van een ingebrekestelling vindt u op onze website.

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop